Specialutformat program

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Specialutformat program

Sjöfartsutbildning på gymnaiset
hej
Jag har funderat på härnösands sjöfartsutbildning på gymnasiet, dock förstår jag inte riktigt om det är ett program eller inte med tanke på att ingen någonsin räknar det som ett.

Ja, utbildningen är ett specialprogram. Inom gymnasieskolan finns 18 nationella program. Specialprogram på gymnasiet kan vara en särskild profil eller inriktning på något av de nationella programmen, eller en separat utbildning. Skillnaden mellan ett nationellt gymnasieprogram och ett specialprogram är att specialprogrammen helt eller delvis skiljer sig från examensmålen och ämnesplanen för de nationella programmen. Det kan vara att programmet har en specifik inriktning eller yrkesutgång av nationellt intresse.

Hur söker man idrottsprogram i gymnaiset?
Hur söker man till idrottsgymnasium/program inriktning basket på Hagagymnasiet? Går man som vanligt på gymnasiestudera?

Tack på förhand.

Det bästa är om du kollar med sin studie-och yrkesvägledare i skolan eller med själva skolan hur deras antagningsprocess ser ut. Men vanligen söker man till en idrottsinriktning som vanligt genom sin kommuns antagning, plus att man ibland gör ett antagningsprov som anordnas av skolan. Uttagningar till idrottsprogram sker innan den vanliga antagningen så kolla med skolan angående det.

Hur funkar spetsutbildningar?
Hej
Jag hade ställt en fråga om jag kunde läsa gymnasiet på mindre än 3 år och ni svarade det beror på själva gymnasiet. Och ni skrev även att en annan idé kan vara att gå en spetsutbildning på gymnasiet.
Min fråga är att hur kan jag gå på en spetsutbildning på gymnasiet?
Om jag frågar min egen SYV på skolan kommer de att vägleda mig?

Spetsutbildningar är en typ av gymnasiestudier som siktar in sig på att låta elever med goda förutsättningar för matematik, naturvetenskap, samhällsvetenskap, estetiska eller humanistiska ämnen, fördjupa sina kunskaper i dessa ämnen. Du kan läsa mer om detta längst ner på den här sidan: https://www.gymnasium.se/sok/spetsutbildning. Och högre upp på sidan ser du de skolor som har spetsutbildningar.

Du kan självklart gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och diskutera detta men du får troligen göra jobbet själv när det gäller att hitta en spetsutbildning som passar dig. När du söker till en spetsutbildning kommer du säkerligen att få göra ett intagningsprov som du söker utbildningen med tillsammans med dina betyg från högstadiet.

Visar 1-3 av 13 frågor

Annonser