Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)

Kan jag byta gymnasieprogram?
Jag är väldigt missnöjd med mitt val i gymnasiet jag tog ekonomi men jag har ingen lust att gå till skolan alls min hjärna vill inte jag försöker byta till annan skola samhäll där jag vet 100% jag kmr må bättre och kan fokusera på mitt arbete. Jag var reserv 4 sen flyttades jag till reserv 1 sen till 3 och nu till 4. Om jag hoppar av den här skolan har jag chans att komma in i den andra?

Kontakta din studie- och yrkesvägledare på din nuvarande skola. Ni kan tillsammans ta reda på vilken utbildning som passar dina intressen och framtidsplaner bättre. Därefter hjälper studie- och yrkesvägledaren dig att kontakta ansvarig för gymnasieprogrammet du vill byta till för ta reda på om det finns en ledig plats åt dig. Hoppa inte av din nuvarande utbildning då det kan göra att du inte får någon plats alls.

Vänligen /Petra,SYV

Kan jag gå högskola efter Bygg- och anläggningsprogrammet ?
Kan man bli egenföretagare på bygg? Alltså kan jag plugga vidare på universitet för att bli egenföretagare om jag går i bygg?

Du kan bli egenföretagare inom byggbranschen utan att plugga vidare men om du vill läsa på universitet behöver du titta på behörighetskraven för det du vill läsa. På Bygg- och anläggningsprogrammet kan du alltid lägga till grundläggande behörighet. Men många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet så därför kanske du måste läsa en del kurser på Komvux efter gymnasiet.

Empty FAQ headline
Empty FAQ Question