Fordons- och transportprogrammet (FT)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Fordons- och transportprogrammet (FT)

Var finns gymnasium med bussförarutbildning?
Hej vart ligger närmsta fordon och transportprogram med inriktning buss! Jag bor i Vänersborg. Hoppas du tar dig tid och svara på min fråga ha en fortsatt trevlig dag! / /

Om du vill arbeta som bussförare kan det vara bra att gå Fordons- och transportprogrammet med inriktning Transport på gymnasiet. Vissa skolor erbjuder bussförarinriktningen på Fordons- och transport-programmet.

Jag tror tyvärr inte att det är så många skolor som har den inriktningen. Jag får upp dessa som du kan testa: https://www.gymnasium.se/sok/utbildningar?q=bussf%C3%B6rare. Men kanske finns de fler här: https://www.gymnasium.se/sok/fordons-och-transportprogrammet-transport/a93-c241. Du får kontakta skolorna och fråga om de har inriktningen då det tyvärr verkar svårt att avgränsa sökningen på det.

Vänligen/ Petra,SYV

Fordon och transportprogrammet men är 1 år yngre kan jag ta körkort ändå
Hej! Har en son som hoppat upp en klass. Som eventuellt funderar på transportprogramnet. Nu är det så att sonen fyller 18 i augusti det år som han tar studenten i juni. Hur fungerar det med eventuella körkort, kan han ta dem i skolan så att de ligger vilande och få dem den dag han fyller 18?

Hej!

Jag är osäker och rekommenderar dig att kontakta aktuell skolan då de säkerligen haft likande dilemman innan. Ledsen att jag inte kunde svara på frågan!

Vänliga hälsningar

Cecilia, syv

gratis körkort på fordon och transport
Hej.
Jag undrar om man får lastbilskörkort för C och CE utan att behöva betala nåt om man går fordon och transport och får yrkesexamen därifrån?

Hej!

Det bästa du kan göra är att kontakta den skolan du är intresserad av för att få korrekt svar. Här ser du flera skolor som erbjuder fordon och transportprogrammet så kan du själv smala av sökningen genom att välja till exempel välja stad.

Vänliga hälsningar

Cecilia, syv