Så blir du pilot

Vill du bli pilot och funderar över vilket gymnasieprogram som är bäst att välja? Här hittar du mer information om yrket och lönen som pilot.

Så blir du pilot

Pilot – hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man pilot på gymnasiet?

Lämpliga gymnasieprogram för dig som vill bli pilot i framtiden kan vara teknikprogrammet eller naturvetenskapsprogrammet. För att bli pilot måste du gå en utbildning på yrkeshögskolan eller på annan fristående utbildningsanordnare efter gymnasiet.

För att bli antagen krävs vanligtvis grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1a, Matematik 3b och Engelska 6. Därför är just dessa gymnasieprogram ett bra val. De sökande måste också uppfylla vissa medicinska krav och genomgå antagningsprov. Det är också många som väljer att utbilda sig till pilot utomlands.

Vad gör en pilot?

Pilot räknas man som även om man endast har privatflygcertifikat. Vill man däremot genomföra flygningar på uppdrag av ett flygbolag så krävs ytterligare behörighet och då blir man en så kallad trafikflygare. Arbetet är ansvarsfullt och passar den som är tekniskt intresserad, har god fysik och som inte har något emot oregelbundna arbetstider. Du ska också kunna fatta svåra beslut, vara stresstålig, ha bra samarbetsförmåga, ha bra simultankapacitet samt ha bra säkerhets-, regel- och instruktionsfokus.

Att vara pilot innebär mycket mer än att flyga flygplan. Redan före flygningen ska bland annat färdplanen tas fram. För att färdplanen ska bli korrekt samlar trafikflygaren in information om antalet passagerare, lastens vikt, vilket väder det är på de ställen planet ska passera med mera. Uppgifterna i färdplanen matas in i en dator som styr autopiloten. Det är autopiloten som håller kursen och flyghöjden under flygningen.

Vanligtvis ingår det två piloter i flygplanets besättning; en kapten och en styrman. Kaptenen är den som fattar alla beslut, men hen gör det i samråd med styrman. Innan man har möjlighet att bli kapten måste piloten ha arbetat ett visst antal år som styrman.

Framtidsutsikter för piloter

Enligt Arbetsförmedlingens prognos bedöms piloter möta en medelgod arbetsmarknad på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en pilot?

70 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021