Riksintag och riksrekrytering

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Riksintag och riksrekrytering

Hur söker jag ett riksrekryterande gymnasieprogram?

Jag går sista terminen i grundskolan och skall söka gymnasium.
Jag bor i Värmland men har tänkt söka friskolor i Stockholm, men jag förstår inte hur.
Hur går det till när man söker skolor med riksintag och hur gör man det?
tack på förhand

mvh
adam

Hej Adam,

Till en gymnasieskola eller ett gymnasieprogram som har riksintag eller är riksrekryterande kan alla personer med gymnasiebehörighet i Sverige söka. De personer som söker till en sådan gymnasieskola eller ett riksrekryterande gymnasieprogram gör det på samma villkor som gymnasiebehöriga från kommunen som skolan ligger i gör. Alla friskolors gymnasieprogram, vissa kommunala gymnasieprogram och samtliga spetsutbildningar är fria för vem som helst med gymnasiebehörighet att söka.

Du söker till ett riksrekryterande gymnasieprogram på samma sätt som du söker till skolor i din egen kommun. Du söker alltså genom din nuvarande kommuns gymnaiseantagning.

Vad kan jag bli efter Samhällsvetenskapsprogrammet?
hej jag är orolig och undrar om man kan bli pysikolog,advokat,socionom efter man läst samhälle-beteende programmet?

Ja, man får behörighet att läsa vidare till alla dessa yrken efter Samhällsvetenskapsprogrammet. Så du behöver inte oroa dig för det.

Vänligen/Petra,SYV

Flytta till en annan stad till gymnasiet
Hej, mitt namn är Jamie och jag fyller 15 år detta året. (född 2000). Jag bor i jönköping.
jag har börjat kolla lite på gymnasium och sådant, då jag ska välja gymnasie om ca ett år. Jag vill gärna plugga i Lund/Malmö, vilket innebär att jag måste flytta. Har kollat här på denna sidan, och det är väl bara riksintag och riksrekryterande skolor här va? För har hittar ågra bra inom natuvetenskap. Men då undrar jag om jag söker, kan jag söka inom olika skolor som har naturvetenskap i lund/malmö? Eller måste jag söka en skola inom jönköping så det är säkert att jag kommer in på en gymnasieskola? eller är det så att man kommer in på någon av de, så jag kan söka till skolor i bara lund och malmö? :) Sen det med boende, hur funkar det ? Betalar min kommun det eller får man betal sådant själv? :) Tacksam för svar!
Mvh Jamie

Hej Jamie,

Vad roligt att du har börjat titta på gymnasieskolor redan nu! Man kan aldrig börja för tidigt. Ifall du vill studera i Lund/Malmö så tycker jag att du ska kontakta din studie- och yrkesvägledare och berätta detta för hen. Studie- och yrkesvägledaren kan hjälpa dig kolla upp både de ekonomiska och bostadsbiten. Alltid bra att börja lite tidigare! :)

Riksintag.se hittar du gymnasieskolor med riksintag. På Gymnasium.se hittar man inte bara gymnasieskolor som har riksintag. Här hittar du alla gymnasieskolor i Sverige och även några gymnasieskolor i utlandet.

Här hittar du gymnasieskolor i Lund som har naturvetenskapliga programmet

Här hittar du gymnasieskolor i Malmö med samma program, NA.

Skicka gärna en intresseanmälan till gymnasieskolorna du tycker låter intressanta och ställ dina frågor.

Din hemkommun har ett ansvar, de ska se till att du har en plats till gymnasiet. Andra kommuner har inte de kravet, de tar först in sina elever som bor i kommunen skolan ligger på och sedan ifall det finns plats tar de in elever från andra kommuner. Om gymnasieskolan har ett riksintag så utgår man bara från betyg och inget annat. De vill säga du söker med samma villkor som alla andra. Spelar ingen roll vilken kommun man tillhör :)

När du kontaktar gymnasieskolorna fråga gärna ifall de har ett riksintag eller inte. Din studie- och yrkesvägledare kan också hjälpa dig med detta.

Lycka till med allting!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV