Barn- och fritidsprogrammet (BF)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Barn- och fritidsprogrammet (BF)

Kan jag bli förskollärare efter Barn-och fritidsprogrammet?
Jag har valt barn och fritidsprogrammet inriktning pedagogiskt arbete!

Efter gymnasiet vad kan man studera och kunna bli förskollärare?

För att ansöka till Förskollärarprogrammet behöver du ha:

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

Grundläggande behörighet innebär att man har godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Du kan lägga till kurser på Barn- och fritidsprogrammet så att du får grundläggande behörighet. Fråga din skola om möjligheten att också lägga till Samhällskunskap 1a2 och Naturkunskap 1a2.

Ska jag välja Samhäll eller Natur på gymnasiet?
Hej, jag går i åttan men har länge funderat över gymnasievalet. Har alltid tänkt gå samsam eller sambet, då jag gillar SO-ämnena och har bra betyg i dem. Dock vill jag väldigt gärna gå en så bred linje som möjligt, på senaste tiden har jag börjat fundera mycket på natur inriktning natur samhäll. Jag tycker väldigt väldigt mycket om biologi och skulle gärna vilja arbeta med något kring det. Behöver bara höja mig ett steg i några ämnen vilket jag är hyfsat säker på att jag kommer kunna göra (handlar om 1 eller 2 kunskapskrav) för att kunna ha en mer säker plats på natur på den skolan jag vill gå. Det enda problemet är att jag inte vet om jag skulle klara av matten, jag skulle behöva gå matte 1c, 2c och 3c - och matte är verkligen inte mitt starkaste ämne, jag har inget emot det när det väl går bra men om det är något ämne i skolan jag skulle få välja bort är det nog matte. Jag vill verkligen hålla bra betyg i gymnasiet, vilket jag är rätt säker på att jag hade klarat om jag skulle gå sam. Har liksom ingen lust att gå natur och få E i allt, jag hade inte mått bra av det heller då jag har ganska höga krav på mig själv. Man har ju hört hur svårt det ska vara på natur och hur mycket plugg det är. Vill verkligen gå natur men vet inte om det kanske känns bättre att gå samhäll och kunna få bra betyg. Är det liksom supermycket skillnad på matte 1b å 1c osv? Jag vill ju inte ge upp att gå natur bara för att matten är svår men det hade ju också kunnat vara det bästa valet att göra liksom.

Vad bra att du funderar på gymnasievalet! Om jag förstått dig rätt så tänker du att Natur-samhäll är det svårare alternativet, men att det ger dig större möjligheter, och att Samhäll är det lättare alternativet, som begränsar dina möjligheter.

Skillnaden i matte är att det är fler mattekurser på Naturvetenskapsprogrammet, spåret (a,b eller c) har ingen större betydelse för nivån. Du får fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid matten. Om du verkligen vill det så tror jag säkert att du klarar det. Det kan ju också vara så att du inte klarar att få höga betyg i matte när du går på gymnasiet, men det finns chansen att höja betygen genom prövningar på Komvux.

Vill du jobba inom biologi på något sätt så är Naturvetenskapsprogrammet ett naturligare val och det kan även krävas Natur-natur för att bli behörig till ett biologiprogram på högskola. Men betyg är ju också viktigt för att man ska komma in på högskola så man får tänka på det också.

Ett annat alternativ är att gå Samhällsprogrammet och sedan gå ett naturvetenskapligt basår på högskola efteråt. Det ger behörighet till naturvetenskapliga utbildningar men påverkar inte betygen från gymnasiet.

Fortsätt fundera på vad du tror blir bäst för dig och börja förbered dig redan nu på matten genom att plugga mer. Kanske kan du förbättra dig i matte och kanske kommer du tycka att det är intressantare? Eller så märker du att ett gymnasieprogram med mycket matte inte kommer att passa dig. Det bästa är att testa hur det känns om du skulle plugga mer matte redan nu.

Måste jag läsa in matten från gymnasiet?
Hej skulle gärna omskola mej till fastighetsmäklare, jag läste ingen matematik i gymnasiet, innebär det att jag måste läsa in 3år matematik?

För att bli fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Om du saknar någon av dessa kurser kan du läsa in dem på Komvux i din kommun. Alla brukar läsa matte 1 i gymnasiet, oavsett program men har du inte läst någon matte alls är det bäst att börja på matte 1. Matte 3 bygger på att du har kunskaperna från matte 1 och 2, och matte 2 krävs för behörighet till matte 3. Kurserna behöver inte ta lång tid när du bara fokuserar på matten.

Visar 1-3 av 13 frågor

Annonser