Så blir du polis

Vill du bli polis? Vad tjänar en polis? Funderar du över vilket gymnasieprogram du i så fall bör gå? Här hittar du info om yrket polis.

Så blir du polis

Polis – Hitta utbildning på:

Samhällsvetenskapsprogrammet  Naturvetenskapsprogrammet

Barn- & fritidsprogrammet*

* Kräver extra kurser för behörighet

Hur blir man polis på gymnasiet?

För dig som vill bli polis är det bra att läsa ett högskoleförberedande program. Då får du direkt den behörighet som behövs för att söka in till polishögskolan. Ett annat alternativ är att läsa till exempel  Barn- och fritidsprogrammet, men tänk då på att du måste läsa till de ämnen du behöver för att få rätt behörighet.

För att bli polis måste man nämligen läsa en utbildning vid polishögskolan som omfattar 2,5 år. Utbildningen räknas inte som akademisk utbildning. I utbildningen ingår en termins aspirantutbildning på en polismyndighet. Efter godkända studier får de studerande polisexamen och är då behöriga att söka anställning som polis.

Utbildningen finns på Södertörns högskola i Flemingsberg och vid universiteten i Umeå och i Växjö.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till Polis på universitetsnivå.

Vad gör en polis?

Polisens uppgift är att minska brottslighet och skapa trygghet. När man arbetar som polis kan man ha många olika arbetsuppgifter. Du är anställd av polismyndigheten och arbetar på något av de poliskontor som finns runtom i Sverige.

En arbetsuppgift som polis kan vara att patrullera vissa geografiska områden i bil eller till fots och ingripa när någon behöver hjälp eller om man ser något misstänkt. Ibland får polisen akuta utryckningsuppdrag, till exempel om en butik blivit rånad eller om det har hänt en trafikolycka. Övervakning av idrottsevenemang, popgalor och demonstrationer ingår i arbetet. Vid trafikövervakning kontrolleras bland annat hastighet, nykterhet eller fordonens utrustning och last. I sitt brottsförebyggande arbete har polisen kontakt med många människor och det är viktigt att kunna utveckla relationer och ha vilja att stödja och hjälpa. Andra uppgifter du kan ha som polis är spaning, brottsutredning och kriminalunderrättelser.

I jobbet som polis får man vara beredd på att utsättas för såväl som att använda våld.

Framtidsutsikter för yrket polis

För de som utbildar sig till polis och genomgår aspiranttiden blir det inga svårigheter att få jobb. Prognosen både på fem och tio års sikt visar att arbetsmarknaden blir god för poliser.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en polis?

36 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020