Allmänt om gymnasiestudier

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Allmänt om gymnasiestudier

Bostadsbidrag på gymnaiset
Hej!
Ska söka gymnasium detta året. Min spontana fråga är om det som jag hört finns något format utav extra ccn när man bor ifrån sina föräldrar/ hem?

Det finns  ett inackorderingsbidrag som man kan ansöka om men det har vissa krav som man måste uppfylla. Läs om det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/studiehjalp-4270

Flytta under gymnasiet
Min mamma har fått jobberbjudande i England, jag går nu tvåan på gymnasiet och funderade hur det skulle påverka min student. Är det möjligt att ta studenten via skola i England? Jag skulle alltså gå trean i England, innebär det att jag skulle behöva gå om efter i Sverige?

Det finns en svensk skola i London om det är där du ska bo. Den hittar du här. Sedan kan du också kolla på Hermods distansgymnaisum där man också kan gå klart gymnaiset på distans när man flyttat. Det är de lättaste alternativen. Men om du väljer en lokal skola så får du kolla upp med dem om de kan ta emot dig och när du kommer tillbaka får du göra en bedömning av dina gymnasiebetyg från England hos UHR.

Frågor om utbildning
Hej! Jag går tredje året natur-natur och undrar följande:
1. Kan man bli psykolog utan att gå psykologprogrammet på universitetet?
2. Vilken utbildning behöver man gå på universitetet om man vill bli europaparlamentariker (eller jobba inom EU)? Behöver man göra någon sorts komplettering av sin gymnasiala utbildning innan (typ IB eller liknande)?

Nej, man måste gå psykologprogrammet för att bli psykolog. Du behöver dock inte välja något speciell utbildning för att bli politiker. Om man vill bli politiker, bör man hitta ett politiskt parti, vars värderingar man delar och gå med i det. Man kan till exempel gå med i partiets ungdomsförbund. Man kan sen engagera sig så mycket som möjligt i partiet och arbeta sig uppåt.

Visar 1-3 av 1676 frågor
...