Yrken

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Yrken

Vad är antagningspoängen till högskolan?
Hej, jag undrar om vad det ser ut med tandtekniker programmet om antagningspoäng för jag är väldigt rädd över att inte ska kunna komma in ifall att det är höga merit värde

Här kan du söka fram antalet sökande, antalet antagna och antagningspoäng för utbildningar på universitet och högskolor.

Hur blir jag sjuksköterska?
Hur ska jag göra för att bli sjuksköterska direkt efter gymnasiet? Räcker det att vara gå vård och omsorg och sedan lägga till matte 2?

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska!

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs grundläggande behörighet +  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1. Prata med din skola om vilka kurser du kan lägga till. Men generellt som ska det räcka att du går Vård -och omsorgsprogrammet och lägger till matte 2.

Vad krävs för tandhygienist?
Hej!

Jag går just nu i gymnasiet 1, och tänkte blir tandhyganist..
Jag valde samhälle beteende programet, och undrar om jag kan blir tadhyganist även om jag inte läser natur. och vad krävs det för att bli tandhygannist?

Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du först den grundläggande behörigheten till högskolan som är Matte 1, Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6.

För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Här kan du läsa mer om yrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/tandhygienist-11507

Visar 1-3 av 1806 frågor
...