Så blir du tandhygienist

Hur blir man tandhygienist på gymnasiet? Vad gör en tandhygienist? Här kan du läsa mer om yrket tandhygienist, yrkets lön och hur du ska välja i gymnasiet.

Så blir du tandhygienist

Tandhygienist – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet

Hur blir man tandhygenist på gymnasiet?

För att bli tandhygienist måste du gå en tandhygienistutbildning efter gymnasiet som vanligtvis omfattar 180 högskolepoäng, alltså tre års studier. Det finns möjligt att ta ut din tandhygienistexamen efter två år med legitimation som utfärdas av Socialstyrelsen.

För att bli behörig till en tandhygienistutbildning behöver du ha Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. Naturvetenskapsprogrammet är ett bra alternativ för dig som vill bli tandhygienist.

Vad gör en tandhygienist?

Tandhygienistyrket är ett självständigt yrke där du kommer få arbeta mycket med patientbehandling.

Du undersöker munhålan, diagnostiserar och behandlar tandlossning och kariessjukdomar. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat röntgenbildstagning, foto, saliv- och bakterieprov, tandstensborttagning, puts och polering. I samband med behandling kan du också ge smärtlindring och skriva ut recept på läkemedel.

Som tandhygienist informerar du patienten om hur man förebygger mun- och tandsjukdomar och ger råd om munhygien och kost. Det gör du inte bara till enskilda patienter, utan också på barnavårdscentraler, i skolor, på servicehem för äldre och i uppsökande vård. Att arbeta förebyggande med folkhälsofrågor som exempelvis tobaksbruk är en annan viktig arbetsuppgift. Arbetar du som tandhygienist bevakar du hur människans beteende påverkar tandhälsan.

Som tandhygienist kan du vara anställd på folktandvården, hos privata tandläkare, vid sjukhus eller på en tandläkarhögskola. Du kan som tandhygienist också vara egen företagare.

Framtidsutsikter för en tandhygienist

I dagsläget finns det cirka 4 000 yrkesverksamma tandhygienister i Sverige och är det liten konkurrens om jobben som. På fem och tio års sikt väntas det bli fortsatt goda möjligheter till arbete.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar tandhygienister?

33 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020