Högskoleförberedande program

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Högskoleförberedande program

Hinner jag söka till högskolan?
Hej!

Jag hade tänkt att läsa upp mina betyg efter gymnasiet via prövningar. Det är cirka 4 ämnen, tror du att man hinner läsa upp dem och söka till vårterminen? (Alltså att man slutar gymnasiet sommaren 2023, och ska söka till VT 2024,ca 4-5 mån för att läsa upp 4 ämnen)?

För det är inte så ofta det finns prövningar under sommarlovet, så tror du att betygen för prövningarna kommer hinna komma innan man ska söka till VT 2024?

Du måste kolla med Komvux där du ska göra prövningarna vilka datum som finns för prövningar och hur lång tid de tar på sig att rätta proven.

Före och under antagningsperioden till högskolan behöver du hålla reda på några datum. Det viktiga för betygen är datum för sista komplettering. Du hittar alla datum här.

Hur blir jag behörig till utbildningen?
Hej, jag går på restaurangprogrammet, jag bara undrar om man kan komma på en högskola för att läsa fysik om man läser fysik på komvux?

Ja, det kan man göra. Behörigheten till exempelvis ett kandidatprogram i fysik är: Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Du kan läsa alla dessa kurser på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola. Lägg till högskoleförberedande kurser redan nu om du kan.

Klarar jag Naturvetenskapsprogrammet?
Hej, jag går i 9an och är väldigt osäker över vilken linje jag ska välja. Jag vill verkligen gå Natur programmet men det känns som att jag inte kommer klara det. Jag är lite dålig på matte, men är godkänd, och jag fick reda på att när man går natur ska man kunna vara väldigt duktig på matematik. Jag vill bli läkare och är orolig över att inte klara natur programmet och att inte kunna fortsätta vidare till högskolan.

Det är många som rekommenderar att man ska vara bra i matte för att gå Naturvetenskapsprogrammet. Man brukar säga att det är bra att ha minst C i matte för att man ska klara av programmet. Natur har väldigt mycket matte och det är något du måste vara beredd på om du väljer natur. Men är du intresserad och motiverad att studera hårt för att klara matten så kan du ändå klara programmet. Det är helt upp till dig vad du vill välja. Här kan du läsa mer om Naturvetenskapsprogrammet och se vilka kurser som ingår: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.

Börja plugga mer matte redan nu på egen hand så att du får en känsla av hur det kan vara. För att komma in på Läkarprogrammet behöver man ha mycket höga betyg (A i alla ämnen) eller högt resultat på högskoleprovet. Så det är bra att veta att även om man klarar Naturvetenskapsprogrammet med godkända betyg krävs det mer för att man ska komma in på Läkarprogrammet.

Visar 1-3 av 32 frågor
...