Ekonomiprogrammet (EK)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Ekonomiprogrammet (EK)

Matte på Ekonomiprogrammet
Hej! Jag ska snart välja gymnasium och jag har lite funderingar. Jag är intresserad av att gå Ekonomi inriktning ekonomi men matte är inte riktigt min starka sida och inte mitt favoritämne direkt. Jag har nämligen hört att det är mycket matte i ekonomi. Blir det svårt att gå den linjen om jag inte är så bra på matte? Och om jag isåfall inte väljer ekonomi ekonomi pågrund av den anledningen, finns det någon annan linje som liknar ekonomi ekonomi?

Det är tre mattekurser på Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Väljer du juridikinrikntingen är det endast två. Så du kan jag fundera på att välja juridik istället. Men är du verkligen mer intresserad av ekonomiinriktningen är det kanske värt den extra mattekursen. Du får fundera på det. Du kan ju fråga din mattelärare eller skolan du vill gå om du vill veta mer om nivån på matten i matte 3. Sedan får du kanske fundera på hur motiverad du är att läsa matte för att få gå ekonomi. En del tycker kanske inte att en extra mattekurs spelar någon roll medan andra tycker att det är jobbigt och väljer hellre bort det.

Vad är skillnaden på inriktningarna på Ekonomiprogrammet?
Hej! Är en elev som går Ekonomi första året och undrar vilka ämnen man inte har i Åk 2 om man väljer juridik som inriktning? Ex företagsekonomi 1

Du måste fråga skolan om hur deras exakta upplägg ser ut men här kan du se vad som skiljer inriktningarna: https://www.gymnasium.se/sok/ekonomiprogrammet.

Måste jag läsa matte 3?
Tjena
Jag har nyligen börjat på ekonomi ekonomi, jag fick nyss veta att jag måste lösa matte 3b och jag vill absolut inte göra det. Min fråga är om det finns ett sätt att undvika matte 3B

MVH

Du måste tyvärr läsa de kurser som ingår i din inriktning. Det end sättet att undvika blir alltså att byta inriktning eller program.

Visar 1-3 av 48 frågor
...