Lärlingsprogram

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Lärlingsprogram

Hur fungerar Lärlingsutbildning?
Finns det både yrkesgymnasium och lärlingsutbildning?
Eller är lärlingsutbildning = de 1600 lärlingstimmarna som krävs efter gymnasieutbildningen?

Om det går att välja tex el- och energiprogrammet alt el- och energiprogrammet som lärling vill jag förstå skillnaden i ämnen man läser. (Tex inför högskolebehörighet.)
A-K

Det finns både de vanliga yrkesprogrammen och lärlingsutbildning. En lärlingsutbildning är för dig som vill lägga en stor del av din gymnasieutbildning ute på en arbetsplats. På en lärlingsutbildning ska minst 1250 poäng vara förlagda på en arbetsplats, vilket motsvarar hälften av gymnasieutbildningen. Du kan läsa mer om det här.

Högskolebehörighet är något som man alltid måste välja till på ett yrkesprogram. Du kan läsa om vad det innebär här.

Vänligen/ Petra,SYV

Hur fungerar lärlingsutbildningen?
Hej! Jag har valt både barn och fritid socialt arbete och med lärlingen, och vet inte vilken jag ska tacka ja till. Har flera frågor om lärlingen.
Vat gör man i socialt arbete lärlingen om man till exempel vill bli väktare? Hår man på dagis praktik eller det är något annat?
Kommer det vara roligt, alltså kommer man praktisera med klassen eller är du ensam där?
Och en sista frågan är kommer du praktisera 15 veckor under 3 åren eller 15 veckor varje år?
Så om under 3 åren kommer man praktisera 5 veckor per år?

Jag tänkte gå vidare och bli polis efter gymnasiet men kommer lärlingen vara bra om man blir polis, eller vanligen är bättre? eftersom jag vill inte jobba i dagis kanske tänkte jag att vanligen är bättre om man vill inte praktisera i dagis eller förskolor?

Med vänlig hälsningar!!

En lärlingsutbildning är för dig som vill lägga en stor del av din gymnasieutbildning ute på en arbetsplats. På en lärlingsutbildning ska minst 1250 poäng vara förlagda på en arbetsplats, vilket motsvarar hälften av gymnasieutbildningen. Här kan du läsa mer om hur programmet är uppbyggt rent generellt: https://www.gymnasium.se/sok/larlingsutbildning. Men för att få svar på dina specifika frågor så måste du kontakta den skola som det handlar om.

Vilket program har mest praktik?

Jag är en kille som är intresserad av att börja yrkesgymnasiet. Jag gillar praktik men jag gillar inte att stå skolan varje dag. Jag vill ha praktik och ibland studera i skolan.

Då är du kanske intresserad av att gå en lärlingsutbildningEn lärlingsutbildning är för dig som vill lägga en stor del av din gymnasieutbildning ute på en arbetsplats. På en lärlingsutbildning ska minst 1250 poäng vara förlagda på en arbetsplats, vilket motsvarar hälften av gymnasieutbildningen. Här kan du hitta skolor som erbjuder lärlingsutbildning. Du kan själv smalna av listan genom att välja ort och program.

Är Handel-och admistrationsprogrammet lärling ett svårt program?

Man kan inte säga att ett program är svårt eller lätt eftersom det är subjektivt. Men du kan läsa på om programmet och de kurser som ingår och fundera på om du tror att det skulle vara svårt för dig. Här kan du läsa mer om Handels-och administrationsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/handels-och-administrationsprogrammet#moreAboutSearch. Och här kan du läsa mer om hur det är att gå en lärlingsutbildning: https://www.gymnasium.se/sok/larlingsutbildning#moreAboutSearch. Tänk på att som lärling så spenderar man ungefär hälften av tiden på gymnasiet på en arbetsplats. En del tycker att det är lättare och roligare att vara på en arbetsplats än i skolan medan andra tycker att det är svårare och jobbigare att sköta ett jobb än att vara i skolan.

Inte nöjd med kvalitet på praktiken på lärlingsutbildning
Min son går en lärlingsutbildning men är missnöjd med kvalitén på praktiken. Är det möjligt att minimera praktiktiden och i stället läsa mer teori? I vilken omfattning i då fall?
Undrar modern

Hej!
Ta upp denna fråga med SYV på skolan som din son går på, för att se vad det finns för möjligheter. I lärlingsutbildning är det ju extra mycket praktik, så kolla om det finns möjlighet att läsa programmet som ett "vanligt" yrkesprogram på den skola han går på eller vad det finns för möjligheter att byta skola om han skulle kunna tänka sig det.

Lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se