Boende och internat

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Boende och internat

Hur blir jag sjuksköterska efter Samhällsprogrammet?
Hej!
Jag ska börja gymnasiet den här terminen och har valt samhällbeteende, men jag börjar oroa mig för att det inte blir som jag hade tänkt mig. Vad lär man sig på sam beteende och kan jag jobba inom hälsa och sjukvård efter gymnasiet? Kan jag t.ex kunna bli sjuksköterska eller borde jag ändra till vård och omsorg?

På samhällsvetenskapsprogrammet får du en bred utbildning som gör dig redo för studier vid högskola och universitet. Under dina tre år på programmet får du breda kunskaper inom ämnen som samhällsvetenskap, psykologi, historia, geografi, ekonomi och mycket mer! Du får även ta del av aktuella samhällsfrågor och fördjupa dina kunskaper inom det samhällsvetenskapliga området. Programmet passar dig som vill plugga vidare och få en bred och allmänbildande utbildning.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs grundläggande behörighet +  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1. Du kan få den här behörigheten från Samhällsvetenskapsprogrammet bara du lägger till Naturkunskap 2. Prata med din skola om att lägga till den kursen till exempel i ditt individuella val. Då kan du fortsätta till Sjuksköterskeprogrammet direkt efter gymnasiet.

Kan jag få studentlägenhet på gymnasiet?
Hej jag ska börja på handel efter sommaren och letar efter en studentlägenhet och behöver hjälp med det.

Om man vill flytta under gymnasiet så kan man inte få en student lägenhet (de är till för de som läser på högskola). Man måste istället hitta ett eget boende och betala för det själv. Det finns vissa bidrag som man kan söka som kan hjälpa till med kostnaderna, t.ex. inackorderingstillägg. Du kan läsa mer om bidraget på CSN:s hemsida här: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847. Men det täcker oftast inte hela kostnaden. Det kan därför vara svårt att flytta under gymnasiet om man inte har föräldrar som kan hjälpa till med kostnaden och inte har möjlighet att jobba.

Hur hittar man en lägenhet som gymnasieelev?
Hej! Jag ska börja 9an till hösten men undrar redan nu hur det är med lägenhet osv under gymnasietiden. Jag ska söka till en spetsutbildning som inte finns i min ort utan cirka 9 mil bort. Finns det möjlighet till en lägenhet eller kommer man behöva pendla? Vem ska man prata med om man så verkligen vill ha en lägenhet i staden man ska studera i? Jag har läst lite om inackorderingstillägg men det räcker väl inte för en lägenhet?

Om man flyttar för att gå i gymnasiet så får man försöka hitta en lägenhet på egen hand om det inte är så att skolan har internat. För att få studentbostäder krävs att man går en eftergymnasial utbildning. Så det finns tyvärr ingen hjälp att få utan det är upp till dig och din/dina vårdnadshavare att hitta bostad.

Däremot så finns det, som du läst, vissa bidrag som man kan söka som kan hjälpa till med kostnaderna, t.ex. inackorderingstillägg. Men det är som du skriver inte troligt att det täcker hela kostnaden med lägenhet, mat och en flytt. Så du och dina vårdnadshavare behöver enas om vad som är möjligt för er att göra.

Visar 1-3 av 40 frågor
...