International Baccalaureate (IB)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: International Baccalaureate (IB)

Flytta utomlands och läsa IB
Hej!
Jag går första året på natur natur just nu. Nästa år ska jag och min familj flytta utomlands, och ska bo där i två år. Dit vi ska finns inte svenskaskolan, så jag måste välja antingen IB linjen eller EB linjen och skulle börja om från början och gå två år. Måste komplettera med något ämne här i Sverige om jag vill läsa IB eller EB linjen utomlands?

Jag vet att här i Sverige går man tre år om man läser IB linjen där det första året är ett förberedande år. Är det förberedande året nödvändigt för att gå IB linjen eller har vi det här i Sverige för att de eleverna som väljer den linjen ska gå ut med alla andra?

Hej!

Jag tror inte att du behöver komplettera med något ämne för att bli behörig för att söka ett IB program utomlands men tycker du ska kontakta aktuell skola för att vara helt säker. Jag funderar dock hur det kommer bli med din behörighet för högre utbildning i det svenska utbildningssystemet när du läser på en utländsk ib skola. För att få grundläggande behörighet i Sverige behöver du ha läst svenska 3, matematik 1 samt engelska 6, jag rekommenderar att du kontaktar studie och yrkesvägledaren på din skola för att klargöra vad som gäller i din situation. Lycka till med den framtida flytten!

Vänliga hälsningar

Cecilia, Syv

Empty FAQ headline
Empty FAQ Question
Empty FAQ answers
IB och utlandsstudier
Hej!
Jag har planer om att gå IB på gymnasiet och det jag undrar mest över är om man får plugga hemma i Sverige första året och sedan andra året plugga utomlands, sedan tredje året antingen hemma i Sverige eller utomlands. är detta möjligt? har läst på googel och det stod att jag har chansen att gå första året utomlands och resterande två åren gå hemma i Sverige.
om det är så som det står på googel så skulle jag gärna vilja veta det.
varför jag helst vill gå första året hemma i Sverige och andra året utomlands är för att jag är väldigt blyg, å i och med att jag kommer välja en linje som alla ämnen är på engelska så känner jag att jag vill först året lära känna själva skolan/ plugget, och sedan andra året utomlands som det både är engelsk skola och dessutom engelskt språk utanför skolan. För mig skulle det vara ett väldigt stort steg att direkt första året plugga utomlands och direkt prata engelska både i skolan och utanför..

Jag vet inte riktigt om du förstår vad jag menar, men jag hoppas du gör de.

Hej!

Spännande att läsa IB, som jag har förstått det kan programmet se olika ut (kopplat till utlandsstudier) beroende på vilken skola du läser därför rekommenderar jag dig att kontakta den skolan du är intresserad av att läsa på för att få svar på dina funderingar. lycka till med framtida studier!

Vänligen

Cecilia studie och yrkesvägledare på gymnasium.se

Visar 1-3 av 35 frågor
...