Estetiska programmet (ES)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Estetiska programmet (ES)

Kan jag söka till Estetiska programmet?
Jag ska söka gymnasium i februari och är fortfarande inte säker på vad jag vill gå för linje. Jag har inget större intresse för skolan, men i år fick vi välja elevens val och jag valde musik som jag nu fastnat för. Jag har haft intresse för musik genom livet överlag och gick på piano i några år och kan därför grunderna, men nu har jag börjat fokusera inom gitarr. Min fråga handlar dock om hur bra man måste vara för att söka es musik? Finns det några krav? Jag är ivrig att lära mig mer men det finns mycket jag fortfarande inte kan, jag är inte hellt nybörjare eller så och kan defenitivt grunderna inom gitarr och studerar det både hemma och i skolan. Men jag är fortfarande osäker på om jag är bra nog att söka

Det är inget problem. Många som söker har ingen eller väldigt lite erfarenhet innan de börjar läsa på Estetiska programmet. Det kan hända att du får göra ett antagningsprov för att komma in på skolan du vill gå så det är jättebra att du övar på dina instrument.

Kommer jag in på det gymnasieprogram jag vill gå?
Hej, jag är en tjej som ska börja 9:an nu till hösten. Jag har även sökt in på danskurser som jag ska testa på. Jag har alltid älskat dans men aldrig gått på dans så att jag e jätteduktig. Sen vet jag inte om jag vill gå dansgymnasium eller inte. Vad behövs för att komma in på ett dansgymnasium?

Det är inga problem att söka till Estetiska programmets inrikting dans även om du inte dansat innan. Men vissa skolor har antagnignsprov. Kolla med skolan du vill söka vad som gäller där.

Lycka till! /Petra, SYV

Hur blir jag inredningsarkitekt?
Hej! jag är väldigt intresserad av det estetiska programmet med inriktning bild och formgivning, men skulle gärna vilja utbilda mig till arkitekt/inredningsarkitekt. Jag undrar då vad det är jag behöver lägga till för att kunna fortsätta min utbildning på universitet, tack på förhand!

För yrket inredningsarkitekt kan det se lite olika ut med behörigheter beroende på vilken universitet/högskola utbildningen ges på. Gemensamt för de flesta, om inte alla utbildningar, är grundläggande behörighet. Denna behörighet får du av alla högskoleförberedande program (och även om yrkesprogram om du väljer till det).

Sedan finns det ofta också andra prover som står för den särskilda behörigheten och där urvalet görs på konstnärlig grund. Det kan handla om arbetsprover, skriftlig motivering och intervjuer. Exakt hur dessa ser ut kan som sagt variera.

Det låter som skolan du hittat är ett bra val för att få tid att öva på de arbetsprover som kan komma.

Visar 1-3 av 21 frågor
...