Yrkesförberedande program

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Yrkesförberedande program

Hur blir jag sjukgymnast?
Hej! Jag drömmer om att bli antagen till KI och och bli sjukgymnast men problemet är att jag har inte gymnasieexamen, finns det nåt möjlighet att bli sjukgymnast utan gymnasieexamen?

Tack för svaret.

Nej, du behöver få klart din gymnasieexamen först. Så ta kontakt med komvux i din kommun och gör upp en studieplan som ger dig examen och den behörighet du behöver.

Får jag högskolebehörighet från ett yrkesprogram?
Hej jag undrar om man får högskoleförberedande om man går el och energi. Får man även den om man väljer inriktning?

El- och energiprogrammet är ett yrkesprogram men  ger från och med höstterminen 2023 även grundläggande högskolebehörighet på alla inriktningar.

Hur mycket APL ska man ha i gymnasiet?
Hej! Jag går Bygg och Anläggningsprogrammet med inriktning mark och anläggning. Jag har haft 9 veckor apl i våras med 3 dagar i veckan. 24 timmars veckor. Som jag förstår så är det minst 15 veckor apl man måste ha, och med minst 23 timmar i veckan. Jag ska nu ha apl i 11 veckor till i höst, med 4 dagar i veckan! 32 timmars veckor. Detta blir alltså 20 veckor, men 15 veckor om man ska räkna med 5 dagar i taget. Vad är det som gäller egentligen? Är det minst 23 timmar i veckan, eller betyder det att man fortfarande måste ha 5 dagars veckor?

Enligt reglerna så är det arbetsplatsförlagda lärandet under gymnasietiden ska vara minst 600 timmar. Skollagens krav är minst 15 veckor med minst 23 timmar arbetstid per vecka. På heltid går man på praktik i 40 timmar/vecka. Det är rektorns jobb att tolka och tillämpa skollagen och hen har säkert gjort en korrekt plan för praktiken men är du osäker bör du fråga så att hen kan förklara.

Kan jag bli butiksbiträde?
Hej, om jag just nu går på samhällsprogrammet; kan jag då ändå jobba i affärer och butiker efter gymnasiet eller är det för sent eftersom jag inte går på handelslinjen? Hur ska jag gå tillväga efter gymnasiet för att jobba i affärer?

Vill du arbeta som butiksbiträde så finns det inget krav på vilket gymnasieprogram du måste gå. Så du kan söka sådana jobb efter att du gått ut Samhällsprogrammet. Men Försäljnings- och serviceprogrammet innehåller APL, Arbetsplatsförlagt lärande. Det betyder att du under ett antal veckor kommer jobba på en arbetsplats inom ditt yrkesområde. Det kan vara en stor del i att få kontakter och ha lättare att få jobb. Så är det butik du vill jobba i så är det kanske bra att fundera på om du ska byta program. Du kan diskutera det med din SYV i skolan.

Men du kan som sagt söka sådana jobb även efter Samhällsprogrammet men då får du vara beredd på att det kan bli svårare att få ditt första jobb.

Hur mycket engelska läser man på yrkesprogrammen?
Hej!
Är det möjligt att läsa mer engelska än bara 5 i Restaurang och Livsmedelsprogrammet?

De kurser som krävs för grundläggande behörighet kommer att ingå i programstrukturen för alla yrkesprogram från och med hösten 2023. Då kommer engelska 6 att vara obligatorisk.

Hur funkar APL?
Hej!
Jag undrar om ens APL/lärlingsplats måste vara på en arbetsplats som matchar den linje man valt? Exempelvis att man måste ha APL inom byggbranschen när man går bygg.

Ja, APL-platsen måste höra ihop med den linje man har valt.

Vad händer ifall man inte hittar APL på gymnasiet?
Vad händer ifall man inte hittar apl plats?

Det måste din skola lösa. I värsta fall brukar man få ha sin APL på själva skolan.

Vilka betyg krävs för att bli Läkare?
Måste man ha A i alla ämnet för att läsa läkare?

Antagningspoängen för Läkarprogrammet på universitet/högskola är nästan alltid 22,5 poäng. För att få de poängen behöver man få A i alla ämnen under gymnasiet som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Man kan också skriva högskoleprovet och söka med det resultatet istället för gymnasiebetygen.

Hur mycket APL ska man ha i gymnasiet?
Hej
Min son på 18 år går sista året på transport och fordon och är ute nu på en av sina praktiker. Den platsen han är på nu har 12-timmarspass och handledaren har ju då nån ledig dag då och då men den infaller aldrig när min son är på praktiken. Min son är där måndag, tisdag och onsdag sen är han i skolan torsdag och fredag. Handledarens lediga dagar hamnar på torsdagar och fredagar.
Vad säger skollagar m.m. om hur många timmar i veckan en 18-årig elev får göra i veckan? Min son gör ju 36 timmar måndag-onsdag på praktiken plus 2 hela skoldagar torsdag-fredag, blir det inte för mkt?

Enligt reglerna så är det arbetsplatsförlagda lärandet under gymnasietiden ska vara minst 600 timmar. Skollagens krav är minst 15 veckor med minst 23 timmar arbetstid per vecka. På heltid går man på praktik i 40 timmar/vecka. Man bör inte arbeta och studera mer än det så prata med skolans rektor om detta.

Kan jag gå universitet efter yrkesprogram?
Hej, jag undrar ifall man nu går på ett yrkesförberedande program i gymnasiet och sedan ångrar sig och vill gå universitet kan man göra det ifall man är godkänd i de kurserna som behövs?

Ja, man kan läsa kurser för grundläggande behörighet och ibland mer på ett yrkesförberedande program. Prata med skolan där du går om vad du har för planer så kan de hjälpa dig titta på det.

Visar 1-10 av 56 frågor
...