Yrkesförberedande program

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Yrkesförberedande program

Hur blir jag sjukgymnast?
Hej! Jag drömmer om att bli antagen till KI och och bli sjukgymnast men problemet är att jag har inte gymnasieexamen, finns det nåt möjlighet att bli sjukgymnast utan gymnasieexamen?

Tack för svaret.

Nej, du behöver få klart din gymnasieexamen först. Så ta kontakt med komvux i din kommun och gör upp en studieplan som ger dig examen och den behörighet du behöver.

Får jag högskolebehörighet från ett yrkesprogram?
Hej jag undrar om man får högskoleförberedande om man går el och energi. Får man även den om man väljer inriktning?

El- och energiprogrammet är ett yrkesprogram men  ger från och med höstterminen 2023 även grundläggande högskolebehörighet på alla inriktningar.

Hur mycket APL ska man ha i gymnasiet?
Hej! Jag går Bygg och Anläggningsprogrammet med inriktning mark och anläggning. Jag har haft 9 veckor apl i våras med 3 dagar i veckan. 24 timmars veckor. Som jag förstår så är det minst 15 veckor apl man måste ha, och med minst 23 timmar i veckan. Jag ska nu ha apl i 11 veckor till i höst, med 4 dagar i veckan! 32 timmars veckor. Detta blir alltså 20 veckor, men 15 veckor om man ska räkna med 5 dagar i taget. Vad är det som gäller egentligen? Är det minst 23 timmar i veckan, eller betyder det att man fortfarande måste ha 5 dagars veckor?

Enligt reglerna så är det arbetsplatsförlagda lärandet under gymnasietiden ska vara minst 600 timmar. Skollagens krav är minst 15 veckor med minst 23 timmar arbetstid per vecka. På heltid går man på praktik i 40 timmar/vecka. Det är rektorns jobb att tolka och tillämpa skollagen och hen har säkert gjort en korrekt plan för praktiken men är du osäker bör du fråga så att hen kan förklara.

Visar 1-3 av 62 frågor
...