Fordons- och transportprogrammet (FT)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Fordons- och transportprogrammet (FT)

Kan jag få körkort på gymnaiset?
Hej jag undrar om man kan bara ta automatkörkort när man går fordon och transportprogrammet.

Du som går Transport på fordons och transportprogrammet har möjlighet att få flera behörigheter under din utbildning. Kolla med skolan där du vill gå vad dukan få där.

Hur blir man lastbilsförare?
Hej!
Har ett par frågor angående program som jag tänkt söka till , ett utav programmen jag valt är estet. Hur många poäng behöver man ha för att komma in på just estet och kan man komma in på estet utan betyg?

Det andra jag valt är fordon-transport, skulle jag tex komma in på ett annat program men sen ångrat mig för att blir lastbilschaufför vilket jag vill i detta fallet hur blir de då? behöver man ha gymnasiet för att bli lastbilschaufför?

Mvh

Alla skolor har olika antagningsstatistik men du kan kolla vad som gäller för skolan du är intresserad av här https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

Det är Fordons- och transportprogrammet med inriktning transport som gör att du kan bli lastbilsförare direkt efter gymnasiet. Det finns inte jättemånga utbildningar till det utanför gymasieskolan. De finns på Komvux och då gäller ju oftast att man inte har en fullständig gymnasieutbildning. Inom Komvux prioriteras man personer med "kort utbildningsbakgrund" och har man redan examensbevis eller studiebevis från gymnasiet - prioriteras man lägre.

Men om du kan bekosta utbildningen själv finns möjligheter att ta lastbilskörkort och ta ett Yrkeskompetensbevis för att sedan kunna söka jobb som lastbilsförare.

Fordons- och transportprogrammet
Hej jag gjorde ett gymnasiumval test och det som kom fram program som jag inte blev glad och nöjd med, jag tycker om bilar så jag vill gå Fordon och transport programmet

Vad roligt att du vill gå Fordons- och transportprogrammet ! Det hittar du här: https://www.gymnasium.se/sok/fordons-och-transportprogrammet.

Visar 1-3 av 5 frågor

Annonser