Handel- och administrationsprogrammet (HP)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Handel- och administrationsprogrammet (HP)

Hur ska jag bli läkare efter HA?
Hej jag går just nu i Handelslinjen i åk2 och vet att jag går fel linje. Jag vill bli läkare och undrar vad jag ska göra för att inte behöva gå om gymnasium år. Jag undrar om det finns kurser man kan gå så att jag kan plugga vidare till läkare när jag går ut gymnasiet? Kan jag göra något nu när jag går i handels (gå och plugga någon kurs under sommarlovet eller gå någon kurs nu efter skolan). Vad ska jag göra???

Tack så mycket.

Du bör gå till din Studie-och yrkesvägledare i din skola så att ni kan diskutera de olika möjligheterna som finns och komma fram till vad som är bäst för dig. Det finns flera alternativ. Ett är att du söker till åk 1 i Naturvetenskapsprogrammet med dina grundskolebetyg. Har du inte behörigheten att söka Naturvetenskapsprogrammet måste du gå Introduktionsprogrammet först. Ett annat alternativ är att du går Komvux efter gymnasiet och får behörigheten där. Ytterligare ett alternativ är att du går Naturvetenskapligt basår på högskola för att få behörigheten till Läkarprogrammet. Men då krävs att du har behörigheten för att gå själva basåret och då kan du behöva lägga till kurser på Handelsprogrammet.

Kan jag bli ekonom efter HA?
Jag går i HA just nu och ska läsa svenska 3 och engelska 6 så att jag kommer in i högskola. Kommer jag kunna bli Ekonom?

Det finns flera ekonomiutbildningar på högskolan och det bästa är om du kan läsa på lite om dem. Det kan du bland annat göra på Studentum.se. Där kan du se vilka behörighetskrav som utbildningarna har. Som exempel så finns kandidatprogrammet i företagsekonomi som har behörighetskraven: Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2.

Det blir svårt att hinna med att läsa alla dessa kurser på Handels och administrations programmet. Även fast du lagt till engelska 6, svenska 2 och 3 så behöver du också lägga till matte 2 och 3 och Samhällskunskap 1a2. Det är inte omöjligt men du måste ansöka om att få läsa utökade kurser för att få med dig allt. Det kan du göra hos rektorn.

Studieresor på Handels- och administrationsprogrammet
Hej jag undrar om man får resa på både Handel- och administrationsprogrammet (HP) inriktning Service och Turism i så fall vilket år?

Hej!

Det är upp till varje gymnasieskola att anordna studieresor eller praktik utomlands. Jag föreslår att du kontatkar den gymnasieskola du är intresserad av att börja på och frågar om de har några utbyten, studieresor eller praktikplatser utomlands. Du kan börja med att kontakta gymnasieskolans studie- och yrkesvägledare.

Det finns även andra möjligheter att studera utomlands om skolan inte skulle anordna detta. Du kan läsa mer om utlandsstudier om du följer länken här.

Lycka till med dina studier!

Linda på Gymnasium.se

Visar 1-3 av 5 frågor