Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)

Vad kan jag bli efter Samhällsprogrammet?
Hej!
Jag vill gå samhällsvetenskapsprogrammet för att sen bli polis! Om jag ändrar mig mitt i vad har jag för andra jobb/möjligheter att göra?

Hälsningar✌️

Du kan bli precis vad du vill efter gymnasiet men vissa val kan kräva att du kompletterar på något sätt. Men här kan du få exempel på yrken som kan passa efter just Samhällsvetenskapsprogrammet: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-efter-samhallsvetenskapsprogrammet-12346.

Vänligen/ Petra,SYV

Vilken inriktning ska jag välja på gymnasiet?
Hej!
Jag är otroligt stressad över vilken inriktning jag ska välja. Jag går Samhällvetenskapsprogrammet och kan välja mellan media och samhälle. Har någon av de inriktningarna någon extra fördel eller nackdel än den andra senare i framtiden? Skulle ni kunna förklara lite allmänt om de två inriktingar.

Tack!

På inriktningen Samhällsvetenskap får du studera och fördjupa din förståelse av samhällsfrågor och kunskap om bland annat samhällsstrukturer, politik och livsvillkor för människor i olika delar av världen.

Medier, information och kommunikation ger dig kunskap hur medierna används och deras roll i samhället. Du får studera och lära dig medieteknik och hur man får ut budskap inom media på ett sätt som fångar andra människors intresse. På Medier, information och kommunikation får du studera bland annat journalistik, reklam och information och undersöka hur media påverkar människan.

Det är ingen av dom som är bättre än den andra så det handlar mer om vad du är intresserad av.

Kan jag läsa mycket matte på Samhällsprogrammet?
Hej!
Jag ska söka in till gymnasiet snart men har fortfarande inte bestämt mig på vilken linje jag vill gå, jag är mest intresserad av naturvetenskapsprogrammet inriktning natur pga. den avancerade matten. Om jag tar samhällsvetenskapsprogrammet inriktning samhälle; kan jag få in samma avancerad matte.

Och! jämfört med natur - natur vad ger samhälle - samhälle inte behörighet till? är det bara läkaryrket eller mer?

Nej, Samhällsvetenskapsprogrammet innehåller inte lika mycket matte. Du kan fråga skolan du vill gå om hur många extra kurser i matte du kan lägga till men vill du vara säker på att få läsa mycket matte är det bättre att ta Naturvetenskapsprogrammet.

Framförallt blir du förberedd för att plugga vidare inom naturvetenskap, teknik och matematik efter Naturvetenskapsprogrammet, Exempelvis yrken som veterinär, biomedicinsk analytiker, ingenjör osv.

Visar 1-3 av 55 frågor
...