Naturvetenskapsprogrammet (NA)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Naturvetenskapsprogrammet (NA)

Hur blir jag tandläkare?
Jag har läst Naturvetenskapsprogrammet , men ändrade mig i andra året och byte till NASA alltså natur och samhälle. Det är mitt sista år i gymnasiet och jag vill blir tandläkare vad krävs för att blir tandläkare iså fall . Tacksam för svar!

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Tyvärr så är naturinriktingen den enda inriktningen där du automatiskt får behörighet för det. Du kanske kan välja till kurser men det är inte säkert att det är möjligt. Du kan fråga den skola du går i om möjligheterna att lägga till så många kurser som behövs eller byta tillbaka. De kurser som krävs för tandläkare krävs grundläggande behörighet + Matematik 4, Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2.

Det andra alternativet är att läsa på Komvux eller naturvetenskapligt basår på högskola efter gymnasiet innan du söker vidare till tandläkarutbildningen.

Lycka till! / Petra, SYV

Empty FAQ headline
Empty FAQ Question
Empty FAQ answers
Ska jag välja Naturvetenskapsprogrammet?
Hej!
Jag ska börja i 9:an nu efter sommarlovet och jag har redan nu börjat fundera över mitt gymnasieval. Jag hade helst velat gå naturvetenskapsprogrammet men jag har dock ett problem... Jag älskar alla No ämnena utom teknik (vilket man inte har så mycket i just den inriktningen så det är lugnt antar jag) men har dock rätt så svårt för matte. Jag är villig att plugga extra mycket på det (vilket jag egentligen redan gör) men sedan så vill jag inte att det ska vara så pass jobbigt att jag inte klarar det. Det som förvirrar mig är att intagningspoängen är annorlunda beroende på vilken skola man kollar på. Jag antar att dessa poäng förändras beroende på hur många som söker till just den skolan med den inriktningen. Förra året (2019) var intagningspoängen på ProCivitas privata gymnasium 322 (som medel) och på till exempel Bladins gymnasium var det 295 (samma år). Jag undrar då vad som skiljer dessa poäng åt och ifall naturprogrammet skulle vara hyfsat ”enklare” på exempelvis Bladins än ProCivitas? Sedan undrar jag också ifall man ska riskera att få problem med matten eller ifall man ska välja en annan linje istället? Det vore dock synd att behöva gå någon annanstans bara pga matten... Det finns också samhälls inriktningen inom natur och jag förstår inte riktigt vad skillnaden är eller ifall matten är enklare på natur-Sam?

Tack för svaret i förhand!

Antagningspoängen beror på hur många som söker programmet och skolan just det året. Det varierar hur populära olika skolor är och det reflekteras i antagningspoängen. Men antagningspoängen har inget att göra med hur svårt eller lätt det blir. Programmet ser i stort sett likadant ut på alla skolor och svårighetsgraden är densamma.

På inriktningen Naturvetenskap och samhälle har man en mattekurs mindre än på den naturvetenskapliga inriktningen. Du kan se vilka kurser som skiljer inriktningarna åt här: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.

Du får vara bredd på mycket matte oavsett vilken inriktning du väljer på Naturvetenskapsprogrammet så du får fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid matten. Man brukar rekommendera att man har minst C i matte för att klara matten på natur men det är slutligen upp till dig att välja.

Visar 1-3 av 46 frågor
...