Yrkesutbildning

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Yrkesutbildning

Vill bli ambulanssjuksköterska
Jag vill bli ambulanssjuksköterska. Vilken linje ska jag gå? :)

Vill du bli ambulanssjuksköterska kommer du behöva läsa vidare efter gymnasiet. Ett förslag är att läsa Vård- och omsorgsprogrammet, vilket är ett yrkesprogram som förbereder dig för att arbeta med människor inom vården. Välj svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 och engelska 6 som programfördjupning eller inom det individuella valet för högskolebehörighet.

Du kan också läsa ett högskoleförberedande program, men då kommer du inte få lika mycket praktisk erfarenhet vilket ger dig en bra inblick hur det är att arbeta i vårdrelaterade yrken.

Mäklare
Hej.

Jag har en tanke på att jag kanske skulle vilja arbeta som hus mäklare senare i livet. Vet ni vilken eller vilka gymnasielinjer jag skulle jag skulle kunna välja.
vore tacksam på svar så fort som möjligt (det är nära nu)

Mathias

Hej Mathias!

Vad roligt att du vill bli mäklare. På Studentum.se hittar du information om närmare 6000 utbildningar över hela världen. Du kan hitta viktig information om utbildningar på söktjänsten och du kan gå in och läsa mer om vad som tex krävs för att komma in på en viss utbildning. På Studentum.se kan du söka på fyra olika sätt, bla fritextsök. Då skriver du ordet mäklare i fritextrutan och då kommer du att få upp alla utbildningar som har med mäklare att göra.

På de olika utbildningssidorna på Studentum.se kan du se vilken behörighet som krävs. Om det inte framgår kan du kontakta skolan som ger utbildningen. Du hittar kontaktuppgifter på Studentum.se. Du kan även skriva en fråga till utbildaren och det gör du genom att klicka på ikonen som ser ut som en pil, där kan du även lämna dina kontaktuppgifter och beställa hem material utan att det kostar något.

En annan funktion som är populär på söktjänsten är den där man kan Räkna ut sitt snittbetyg.

Gymnasium.se kan du läsa om olika gymnasieprogram och se vad de olika prgrammen innehåller. För att få bredast behörighet kan det naturvetenskapliga programmet rekommenderas.

Lycka till med skolan! Hoppas att du känner dig lite klokare!

Hälsningar,
Karin Sigge på Studentum.se

Utbildning till tatuerare
hej,

jag är en tjej som snart ska välja gymnasie och undrar om det finns utbildning som tatuerare eftersom jag skulle vilja bli tatuerare, finns det? //mvh

pennan

Hej!

Det finns inget gymnasieprogram, på www.gymnasium.se, som har inriktat sig just på tatuerare, däremot finns det estetiska programmet.

Om du går ett estetiskt gymnasieprogram kan du välja en inriktning som exempel bild - och formgivning, då får du praktisk träning inom det estetiska området.

Jag har sökt information om tatueringsutbildningar och det vanligaste är att man gör en tid som lärling på en tatueringsstudio.

Om jag vore dig skulle jag surfa runt och titta på olika forum som handlar om tatueringar, tatueringsutbildningar och då kan du säkert leta dig fram till en utbildning eller kurs som gör dig till tatuerare. Du kan även ta kontakt med en tatueringsstudio och fråga dem som jobbar där, vad de har för utbildning och bakgrund.

Om du har frågor angående eftergymnasiala utbildningar , kan du alltid kolla på www.studentum.se, som är en söktjänst för just eftergymnasiala utbildningar.

Lycka till! Hoppas du hittar rätt utbildning som gör dig till tatuerare!

/Karin Sigge på www.gymnasium.se en söktjänst för gymnasieprogram och skolor

Visar 1-3 av 17 frågor
...