Universitet- och högskoleutbildning

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Universitet- och högskoleutbildning

Behörighet till Universitet
Hej!
Om man vill gå musikprogrammet kan man då senare läsa vidare till något inom media(t ex journalist) eller måste man då ha gått mediaprogrammet på gymnasiet?
Hur stor behörighet ger musik om man jämför med samhällsprogrammet?
Hej Johan, Med tanke på att det kommer bli svårare att få läsa in betyg på komvux så kan det bli svårt för dig att läsa in dom ämnen som kan saknas för att söka in till en utbildning inom tex journalistik. Med de nya reglerna som ska införas för behörighet och antagning till högskolan så bör man välja gymnasieprogram efter vad man är intresserad av att läsa vidare inom. Lycka till nu Johan
Behörighet för läkarprogrammet
Hej!
Jag ska börja i gymnasiet och jag undrar om jag måste läsa engelska C i gymnasiet för att bli läkare
Vad måste man läsa i engelska på gymnasiet för att bli läkare?
Hej, För att ha behörighet till att söka till läkarprogrammet på universitetet så krävs det att du har läst Matematik D, Fysik B, Kemi B, Biologi B och har lägst betyg G i dessa ämnen. Med andra ord finns det inga krav på vilka engelska kurser du ska ha läst, men alla gymnasieprogram har Engelska A som obligatoriskt ämne, så det måste du ha läst. Lycka till nu.
Komplettering av betyg
Hej!

Jag har en fråga angående ansökningstiderna till universitet. Jag läste att sista ansökningsdatumet till höstterminen är den 15:e april. Jag håller för tillfället på med att läsa upp ett par av mina betyg genom att göra prövningar, och dessa prövningstillfällen är förlagda vid olika bestämda datum under år 2009. Sista prövningstillfället innan sommaren -09 är den 24:e april, d.v.s. lite mer än en vecka efter sista ansökningsdatumet till universitet.

Min fråga är alltså: om jag ansöker till ett program, som jag med mina nuvarande betyg inte har behörighet till, innan den 15:e april, men på denna prövning 24:e april lyckas höja mitt betyg i efterhand, kommer detta betyg att gällas vid antagningen, eller är det försent?

Hoppas innebörden av min fråga framgår!

Tack,

Mvh Sofia

Hej Sofia!

Det som du har läst gällande ansökningstider till universitetet stämmer, det är den 15 april samt den 15 oktober som gäller. Det är inga problem att komplettera dina betyg efter ansökningsdatumet. Det finns en ruta som du kan fylla i på ansökningsformuläret som säger att du kompletterar det senare.

Svaret på din fråga är alltså att det inte är för sent. Systemet är skapat så att man ska kunna komplettera betygen efter sista ansökningsdag.

Du vet väl att du kan räkna ut ditt snittbetyg på Studentum.se?

Lycka till med utbildningen!

/Karin Sigge på Studentum.se

Visar 1-3 av 23 frågor