Gymnasieutbildning inom Särskild variant

Särskild variant - unika varianter av gymnasieutbildningar. Tycker du att de vanliga gymnasieprogrammen är för begränsande? På Särskild variant studerar du ett speciellt utformat gymnasieprogram som erbjuder en unik variant av utbildningen, till exempel en kombination av estet och natur!
Filtrera efter
Särskild variant
Undervisningsform
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-20 av 28 träffar
Annonser

Fler kategorier inom Särskild variant

Populära platser

Reportage inom Särskild variant

Kolla in videon om ForshagaAkademin! Här får du se elever som berättar om hur det är att gå utbildningar inom Hundsport, Viltvård, Sportfiske och Sporthandel. Till hösten 2015 startar dessutom en ny utbildning inom Äventyrsturism.

Nacka gymnasiums elever berättar om varför de valde skolan och sina program. Vad de tror att programmen leder till och vad de drömmer om för jobb i framtiden.

Lär dig mer om särskild variant på gymnasiet

Mer om Särskild variant

För att en skola ska få ge särskilda varianter krävs att det finns en lokal eller regional efterfrågan av utbildningen, antingen bland arbetsgivare eller bland utbildningssäten så som högskolor eller universitet. Gymnasieskolor har sedan införandet av GY2011 möjlighet att avvika från ett nationellt program genom att ansöka om att få bedriva särskilda varianter av nationella program. I de fall då det finns en nationell efterfrågan på de kunskaper som utbildningen ger kan utbildningen också bli riksrekryterande.

Måste leva upp till regeringens krav

För att få tillstånd av skolverket att bedriva en särskild variant av ett nationellt program krävs att skolan och utbildningen följer de krav som regeringen fastställt för särskilda varianter. Exempel på sådana krav är att det ska finnas en lokal eller regional efterfrågan från arbetsgivare eller utbildningssamordnare på de kunskaper och färdigheter som utbildningen ger.

Struktur på särskilda varianter

Särskilda varianter finns inom de nationella programmen, men avviker mer än 300 poäng från kursplanen för programmet. Eftersom specialutformade program inte längre kan erbjudas inom gymnasieskolan är den särskilda varianten en möjlighet för skolor att ge ett program en egen profil utifrån skolans möjligheter eller det lokala arbetslivet, som en lokalt utformad inriktning.

Särskilda varianter kan sökas inom ramen för frisök, vilket innebär att eleven har möjlighet att söka en utbildning utanför hemkommunen, även om utbildningen erbjuds i en gymnasieskola i den egna kommunen. Särskild variant av ett program kan börja i årskurs ett, men även i utbildningens andra eller tredje år.

Om skolan önskar kan man ha särskilda behörighetskrav för antagning till de särskilda varianterna. De kan också anordna urvalsprov för att komplettera betygen vid intagningen.

Källa: Skolverket