👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Gymnasieutbildning mot arkitekt

Plugga till arkitekt på gymnasiet! Arkitektur är läran om formgivning och handlar om att skapa tilltalande och fungerande lösningar för olika platser. Som arkitekt designar man framförallt byggnader, men även formgivning av interiörer.
Filtrera efter
Inriktning
Plats
Undervisningsform
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-20 av 87 träffar
Annonser

Populära platser

Reportage inom

Gymnasieutbildning mot arkitekt

Arkitekt

Arkitekt - för dig som är kreativ

Arkitektur är läran om formgivning och handlar främst om byggnader, men även stadsplanering, utformning av naturmiljöer och formgivning av interiörer ingår i området. Många projekt tar år att planera och det är viktigt att du kan visualisera objekt och förmedla visioner till dina medarbetare.

Inom arkitekturämnet ingår design och teknik eftersom lösningarna ska passa in i sin omgivning och miljö samtidigt som de måste vara hållbart konstruerade. Arkitektyrket är till stor del bundet till datorn och dess olika designprogram samt till modellbordet.

Arkitekt är ett kreativt och spännande yrke där du får ge utlopp för dina kreativa sidor. Viktiga egenskaper du bör ha, förutom ett öga för form och estetik, är nogrannhet och tålamod.

Arbetsplatser för en arkitekt

Efter avslutad arkitektexamen kan du arbeta som arkitekt med att formge byggnader men det finns även yrkesmöjligheter inom företag som arbetar med exempelvis inredning, utemiljö eller planering. En del arkitekter arbetar även inom bygg- och fastighetsbranschen.

De flesta arkitektfirmor är små och många av dem är enmansföretag, men det finns också ett mindre antal stora byråer medan många arkitekter arbetar inom den offentliga sektorn.

Arkitektstudier på högskolenivå

För att utbilda dig till arkitekt studerar du cirka fem år på högskola eller universitet. Det finns olika vägar att gå för att nå en arkitektexamen; du kan välja ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Programmen är till stor del förvalda av skolan, men det finns ofta utrymme att välja egna kurser under en eller flera terminer.

Ett annat alternativ är att gå en högskoleförberedande yrkesutbildning som ger dig grundläggande kunskaper inom arkitektur, där du får hjälp att sammanställa en portfolio. På yrkesutbildningar är studierna oftast intensivare och pågår under en kortare period med mer fokus på praktik än teori.

På arkitektutbildningarna jobbar man ofta i projekt och undervisningen brukar vara problemlösningsbaserad. Du kan exempelvis få öva dina kreativa förmågor genom att du ska analysera en befintlig tomt eller byggnad och sedan ge detaljerade förslag på hur den ska användas och hur en sådan omformning kan se ut. Förutom varierande projekt läser du ett antal ämneskurser som arkitekturhistoria och materialkunskap.

Ytterligare ett alternativ för dig som vill bli arkitekt är att läsa en utbildning utomlands. Ett smidigt sätt att hitta utbildningar utomlands är att ta hjälp av en studieförmedlare som kan ge svar på frågor om visum och hjälper till att sammanställa ansökan och intyg.

Välj ett högskoleförberedande program

För att bli arkitekt ska du studera på högskola efter gymnasiet och det är därför en god idé att välja ett studieförberedande program. Du kan exempelvis välja det estetiska programmet får du en bra grund för framtida studier inom formgivning, estetik och arkitektur. Ett annat bra alternativ är Teknikprogrammet där du får användbara kunskaper om teknikens roll i samhället och hur den tekniska utvecklingen samverkar med människor och natur.

>> Se skolor som erbjuder det Estetiska programmet (ES) här.

>> Här hittar du skolor som erbjuder Teknikprogrammet (TE).