"Det bästa med utbildningen är att vi får lära oss så mycket!"

Hur gick det till när du gjorde ditt gymnasieval?

Jag vill bli stylist för att det är mitt drömyrke. Därför visste jag redan tidigt att jag ville gå Hantverksprogrammet. Jag gick på Öppet Hus på flera skolor med stylistinriktning, men inget kändes helt hundra. Däremot hade jag hört mycket bra om Drottning Blankas Gymnasieskola, eftersom jag har flera vänner som har gått där. Det kändes faktiskt helt rätt redan första dagen och ännu bättre när jag fick träffa min mentor.

Vad får du lära dig på ditt program?

Vi får lära oss jättemycket! Sminkdelarna tycker jag är roligast och vi lär oss alltifrån bas-sminkning till drag-makeup. Vi jobbar också med hår. Vi fönar och gör festuppsättningar, men vi klipper och färgar inte.

Vad har varit det bästa med din utbildning hittills?

Det bästa med utbildningen är just att vi får lära oss så mycket! Vi har lärt oss olika stylingtekniker, både för hår och smink, och massor om hudvård och massage. Sedan läser vi även svenska, matte och engelska. Vi får väldigt bra stöd och hjälp från lärarna.

Har du några tips kring hur man kan tänka kring gymnasievalet?

Mitt tips är att våga fråga rektorer, lärare och elever om varför just deras skola eller program skulle vara det bästa valet för dig. Det är också bra att gå på öppet hus. Ett tips är att gå utan dina vänner, så att du inte påverkas av vad de tycker. Det blir lätt att man gömmer sig bakom någon annan, men försök att gå fram och ställ de frågor du själv tycker är viktiga.

Vad vill du göra i framtiden?

Jag vill öppna en egen salong och starta mitt eget sminkmärke. Jag vill tillverka ögonskuggspaletter och foundations som matchar alla hudfärger och hudtyper.

Ta kontakt med skolan