Yrken inom administration, ekonomi och juridik

För dig som vill ha ett yrke inom administration, ekonomi eller juridik i framtiden är det ett smart val att läsa ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Läs mer om det yrke du är intresserad av för att få reda på vilket gymnasieprogram som är bäst förberedelse för just det yrket.

Det finns massor av olika yrken inom området ekonomi, administration och juridik. I dessa yrken är det vanligt att man har kontakter med myndigheter, företag, allmänheten och medarbetare. Det är bra att ha god servicekänsla och vara duktig på att förmedla information såväl muntligt som skriftligt.

Det krävs högskoleutbildning för de flesta yrkena inom området. Det finns dock vissa yrken där det räcker med kortare utbildning, till exempel sekreterare.

Yrkesguidens startsida

Annonser