Så blir du entreprenör

Vill du starta ditt eget företag i framtiden? Då kan entreprenör vara något för dig! Här kan du läsa mer om yrket och hur du ska välja på gymnasiet för att bli entreprenör!

Entreprenör – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man entreprenör på gymnasiet?

Entreprenör är ett väldigt brett yrke och det finns många vägar att gå för att arbeta som entreprenör i framtiden. På många gymnasieprogram har du möjlighet att läsa kursen entreprenörskap, du får lära dig om hur man omvandlar idèer till praktiska aktiviteter för att starta ett projekt eller fiktivt företag. Du får även genomföra, avsluta och utvärdera ditt projekt.

Du kan läsa entreprenörskap på flera olika gymnasieprogram, men det är vanligt att entreprenörer har en bakgrund inom natur- och teknikområdet. Därför är naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet bra val för dig som vill bli entreprenör.

Efter gymnasiet finns det flera olika program på universitet och högskolan som passar ditt framtida yrke. Du kan bland annat läsa programmet företagande och entreprenörskap eller innovation och entreprenörskap.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildningar? Här hittar du utbildningar till entreprenör på universitetsnivå!

Vad gör en entreprenör?

Att arbeta som entreprenör är väldigt varierande och du jobbar ofta med flera olika projekt samtidigt. Entreprenörer finns inom alla olika områden, bland annat inom forskning, politik och näringslivet.

Många entreprenörer arbetar med att starta upp nya företag och skapa system som gör att företaget fortsätter växa, expandera och utvecklas utan dig. Det är viktigt att kunna se potential och välja rätt ideer att fortsätta utveckla. Det är ett tufft yrke och många möter många motgångar i början men det är också väldigt spännande, där ingen dag är den andra lik.

Framtidsutsikter för entreprenörer

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen, Teknikföretagen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Tekniskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

Teknikföretagen arbetar för att teknikbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo att möta framtidens teknikska utmaningar.
Läs mer här.

Annonser