Så blir du bibliotekarie

Har du funderat på att utbilda dig till bibliotekarie? Här kan du läsa mer om yrket, vilken gymnasieutbildning du ska välja och hur mycket man tjänar som bibliotekarie.

Bibliotekarie – Hitta utbildning på

Samhällsvetenskapprogrammet  Naturvetenskapsprogrammet

Ekonomiprogrammet

Hur blir man bibliotekarie på gymnasiet?

För att bli bibliotekarie krävs en eftergymnasial utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap. Det krävs grundläggande behörighet från dina gymnasiestudier och därför är det bra att läsa ett högskoleförberedande gymnasieprogram alternativt att du läser till kurser som ger dig högskolebehörighet om du går ett yrkesprogram.

Vad gör en bibliotekarie?

Som bibliotekarie har du speciella kunskaper som har med hantering och organisering av information att göra utifrån användarens perspektiv. I arbetsuppgifterna som bibliotekarien har ingår ofta att utbilda och handleda människor i att söka information på bästa och mest effektiva sättet. Du får en varierad arbetsmarknad som bibliotekarie; du kan arbeta på allt från tjänster vid folk-, skol- och folkhögskolebibliotek eller högskole- och sjukhusbibliotek till tjänster inom näringslivet och organisationer.

Framtidutsikter för bibliotekarier

Arbetsförmedlingen bedömer att bibliotekarier kommer mötas av stora möjligheter till jobb på fem års sikt och mycket stora möjligheter på tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Bibliotekarier och arkivarier

33 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020