Så blir du konsult

Vill du ha ett varierande arbete där du jobbar för olika kunder? Då kan konsult vara något för dig! Här kan du läsa mer om vad en konsult gör och hur du ska välja på gymnasiet.

konsult

Konsult – Hitta utbildning här:

Ekonomiprogrammet  Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man konsult på gymnasiet?

En konsult är en kunnig rådgivare inom ett specifikt område och finns som yrkestitel i alla branscher. Eftersom företag ofta söker efter en person med en bred kunskap kan det vara bra att läsa ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Samhällsvetenskaps-, Ekonomi-, Teknik- eller Naturvetenskapsprogrammet kan vara bra alternativ på gymnasieprogram.

För att bli expert inom ett speciellt område kan det även vara bra att läsa vidare på ett universitet eller högskola efter gymnasieutbildningen. Eftersom konsulter ofta möter nya människor och byter arbetsmiljö kan även en retorikkurs på universitet eller högskola vara fördelaktigt.

Letar du efter universitet-eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till konsult på universitetsnivå!

Vad gör en konsult?

Konsulter kan antingen vara egna företagare eller anställda av ett konsultföretag. De som är anställda på ett konsultföretag jobbar antingen på egen hand eller i ett team med flera konsulter. Om man som konsult arbetar själv är det vanligt att jobba hos kunden precis som en vanlig anställd. När en konsult arbetar med ett uppdrag, sitter man oftast i kundföretagets lokaler och använder företagets utrustning. Uppdragen är vanligtvis tidsbestämda men om uppdraget inte är klart eller behöver mer arbete kan kontraktet mellan företaget och konsulten förlängas.

Det är ett omväxlande arbetsliv med många nya möten och arbetsmiljöer men kan också ta på krafterna eftersom man måste sälja in sina egna tjänster och se till att jobben kommer in.

Framtidsutsikter för konsulter

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Administration, ekonomi och juridik
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida