Så blir du banktjänsteman

Hur blir man banktjänsteman och vad gör egentligen en sådan? Här kan du läsa mer om yrket banktjänsteman, vad man tjänar och hur du ska välja program inför gymnasiet.

Banktjänsteman – hitta utbildning på:

Ekonomi Samhäll Natur

Hur blir man banktjänsteman på gymnasiet?

Bra ämnen och utbildningar på gymnasial nivå för att kunna jobba som banktjänsteman är ekonomi, språk och försäljning. Ekonomiprogrammet är väl förberedande för banktjänstemannayrket, och vissa skolor erbjuder sina elever att få titeln Diplomerad Gymnasieekonom efter examen vilket kräver en certifiering.

För att jobba som en banktjänsteman så ska krävs det oftast att du har en högskoleutbildning inom ekonomi eller juridik, men du kan få jobb även med en gymnasieexamen. Om du vill studera ekonomi på högskola eller universitet så behöver du ha Grundläggande behörighet samt Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A, alternativt Matematik 3b/3c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du kan även studera till bank- och försäkringsrådgivare på yrkeshögskolor. För att arbeta som rådgivare krävs dock en licens som man får efter att man klarat ett test efter utbildningen.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här kan du hitta utbildningar inom ekonomi eller juridik på universitetsnivå.

Vad gör en banktjänsteman?

Yrket som banktjänsteman är ett varierat arbete och innebär både kontakt med människor och mer administrativa arbetsuppgifter. Du arbetar bland annat med försäljning av värdepapper, utlandsbetalningar och krediter och bör därmed vara intresserad av ekonomi för att vilja arbeta som banktjänsteman. Yrken handlat även mycket om rådgivning för företag och privatpersoner angående ekonomiska beslut vilket kan vara lån, försäkringar, privatekonomi, aktier, fonder, bolagsbildning, skatteärenden och många fler. Olika arbetsplatser för en banktjänsteman kan vara bank- och finansföretag, försäkringsbolag, inkassoföretag och utländska banker.

Framtidsutsikter för en banktjänsteman

Redan idag är det en hård konkurrens om jobben för banktjänstemän och enligt prognoser så kommer inte läget att förbättras under de kommande fem till tio åren. Efterfrågan på banktjänstemän minskar konstant då digitala lösningar gör att kunderna kan sköta sina bankärenden själva.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Banktjänstemän

41 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020