Så blir du innovatör

Drömmer du om att jobba som innovatör? Här kan du lära dig mer om yrket och vilka gymnasieval du borde göra för att nå ditt drömjobb som innovatör i framtiden!

innovatör

Innovatör – Hitta utbildning på:

Teknikprogrammet  Naturvetenskapsprogrammet

Hur blir man innovatör på gymnasiet?

Som innovatör arbetar man mycket med teknik därför är det bra att gå på Teknikprogrammet på gymnasiet. På teknikprogrammet finns flera olika inriktningar att välja mellan. På inriktningen informations- och medieteknik får du lära dig mer om datorer och digital kommunikation. Du får även veta mer om teknikens roll i samhället och hur tekniken har påverkat oss rent historiskt. Du kan även läsa Naturvetenskapsprogrammet eller Ekonomiprogrammet. Det är bra att läsa en högskoleförberedande gymnasieutbildning så att du, efter studenten, kan läsa vidare om innovation på universitet eller högskolan.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildningar? Här hittar du utbildningar till innovatör på universitetsnivå!

Vad gör en innovatör?

Som innovatör arbetar du med att utveckla en idé till något konkret. En innovatör fokuserar på att få en teknisk nyhet eller uppfinning att bli använd av många. En uppfinning som kommer till bred användning kallas innovation. Det är ett spännande jobb, och ingen dag är den andra lik. Som innovatör är det viktigt att hitta användargrupper som har behov av den nya tekniska funktionen.

Som innovatör kan du jobba med två olika typer av innovationer. Antingen en innovation som innebär ett stort steg i utvecklingen, alltså en helt ny produkt som fyller helt nya behov. Det kan även vara en innovation som är en utveckling av en produkt som redan finns. Att arbeta som innovatör är ett kreativt arbete där du alltid tänker på nya idéer och lösningar.

Framtidsutsikter för innovatörer

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Bra val av gymnasieprogram:

Sofie Lindblom

Möt Sofie Lindblom som gjort sig en karriär inom innovation

I den här artikeln berättar Sofie mer om sin gymnasietid, sitt jobb på Spotify och vardagen som VD till ideation360. Intervjun är den första delen av artikelserien "Tjejer & Teknik".

Spana in artikeln!

« Tillbaka till alla yrken inom Administration, ekonomi & juridik