Så blir du administratör/sekreterare

Hur blir man administratör/sekreterare på gymnasiet? Vad gör en administratör/sekreterare? Här kan du läsa mer om yrket administratör/sekreterare, yrkets lön och hur du ska välja i gymnasiet.

Administratör/sekreterare – Hitta utbildning på:

Handels- och administrationsprogrammet   Ekonomiprogrammet

Hur blir man Administratör/sekreterare på gymnasiet?

För att bli Administratör/sekreterare krävs det grundläggande behörighet ifrån grundskolan. Du kan exempelvis läsa Handels- och administrationsprogrammet som är en yrkesförberedande utbildning. Som Administratör/sekreterare kan det många gånger vara bra att ha kunskap inom språk och ekonomi. Därför kan det högskoleförberedande ekonomiprogrammet vara ett bra alternativ.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till administratör/sekreterare på universitetsnivå.

Vad gör en Administratör/sekreterare?

Att jobba som Administratör eller sekreterare kan innebära att du jobba med en mängd olika saker. Man kan arbeta med administrativa uppgifter på ett privat företag eller inom offentlig verksamhet. Egenskaper som kan vara bra att ha som administratör eller sekreterare är ordning, struktur och sinne för detaljer. Som administratör assisterar man ofta- och ger service till en eller flera personer, exempelvis en chef eller som del i en avdelning. Du kan exempelvis jobba med att organisera fakturor, hålla koll på inköpt material samt konferens- och resebokningar.

Framtidsutsikter för Administratör/sekreterare

Arbetsförmedlingen bedömer att Administratör/sekreterare kommer att mötas av en tuff konkurrens på såväl fem som tio års tid.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Övriga kontorsassistenter och sekreterare

31 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020