Så blir du jurist

Är du intresserad av att bli jurist i framtiden? Här kan du läsa mer om hur du blir jurist på gymnasiet, vilket program på gymnasiet du ska välja och mycket mer!

jurist

Jurist – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet  Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man jurist på gymnasiet?

För att kunna studera till jurist på universitet så krävs det att man har en högskoleförberedande examen från gymnasiet, vilket innefattar en Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Alla utbildningar på gymnasiet kan lägga till de kurser som behövs för att nå behörighet till juriststudier, men det kan vara smart att läsa in kurser som ger meritpoäng då det är många som söker till juriststudier vid universitet. Ett bra gymnasieval inför juriststudier är att studera Juridikinriktningen på Ekonomiprogrammet som många skolor erbjuder.

För att kunna arbeta som jurist så måste man ha en avancerad yrkesexamen, kallad juristexamen, vilket kräver 4,5 års studier vid universitet, och kan endast avläggas vid följande sex universitet: Göteborgs, Lunds, Umeås, Stockholms, Uppsalas och Örebros universitet.

Letar du efter universitets-eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till jurist på universitetsnivå!

Vad gör en jurist?

Som jurist så arbetar du med att analysera, granska och tolka lagar, avtal och juridiska problem. Så det gäller att bearbeta olika juridiska material såsom förordningar, lagtexter, avtal och olika beslut för att kunna förstå hur man löser olika problem. Jurister kan arbeta för företag och uppdragsgivare och presentera, redovisa, förhandla och ge råd kring beslut och avtal. Juristyrket i sig innefattar yrkesroller såsom advokat, åklagare, domare och kronofogde, och kan även kategoriseras under olika arbetsområden:

• Företagsjurist (kan även kallas för bolagsjurist eller affärsjurist)

• Bankjurist

• Varumärkesjurist

• Förvaltningsjurist

• Förbundsjurist

• Miljöjurist

Framtidsutsikter för jurister

Enligt arbetsförmedlingen så finns det goda jobbmöjligheter för jurister under de kommande fem till tio åren då arbetsmarknaden är balanserad och stabil. Det kommer finnas en god tillgång på jurister samtidigt som efterfrågan kommer öka något.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för övriga jurister

43 500 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020