Så blir du hovslagare

Vill du arbeta med hästar i framtiden? Då kan hovslagare vara något för dig! Hur blir man hovslagare på gymnasiet? Vad gör en hovslagare? Här kan du läsa mer om hovslagare och hur du ska välja i gymnasiet

Hovslagare – hitta din utbildning här:

Naturbruksprogrammet

Hur blir man hovslagare på gymnasiet?

Vill du bli hovslagare måste du få behörighet till yrkeshögskola för att sedan gå en utbildning vid någon av de olika hovslagarskolor som finns.
För att få de bästa förutsättningarna för att komma in på en hovslagarskola och klara av utbildningen bör du läsa Naturbruksprogrammet, inriktning djur på gymnasiet.

Letar du efter utbildning på yrkeshögskola? Här hittar du utbildning till hovslagare på yrkeshögskolenivå!

Vad gör en hovslagare?

För att jobba som hovslagare behöver du vara noggrann och uppmärksam för att säkerhetsställa att djuren inte kommer till skada. Dessutom krävs en förmåga att kunna hantera djur på ett bra sätt.

Hästens hovar består bland annat av horn som växer hela tiden. Med cirka sex till åtta veckors mellanrum måste hoven "verkas". Det innebär att du som hovslagare tar bort horn och formar hoven. Det är mycket viktigt att hoven får rätt form, annars kan hästen belasta hovarna fel och få allvarliga skador. Det är också viktigt att inte "verka" för mycket så att hoven börjar blöda. Som hovslagare måste du arbeta med noggrannhet och precision.

Många hästar skos för att hoven ska klara de påfrestningar som hästen utsätts för när vi kör eller rider. När du är klar med verkningen provar du ut skon på hoven genom att varm- eller kallsmida skon. Sedan spikar du på skon med en typ av spik som kallas söm.Föl och unghästar samt vissa andra hästar som inte är ömfotade går utan skor.

Framtidsutsikter för hovslagare

Ridning är en folksport i Sverige och travsporten växer. Det ökade hästintresset skapar arbetstillfällen för hovslagaren. Framtidsutsikterna för utbildade hovslagare är därför relativt goda. De flesta hovslagare arbetar som egna företagare, dock så finns det flera hovslagare som är anställda vid till exempel djursjukhus och travbanor.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Hovslagare

23 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020