Så blir du bloggare

Gillar du att skriva och skapa? Då kan bloggare vara något för dig! Här kan du lära dig mer om vad en bloggare gör och även hur du ska välja på gymnasiet.

Bloggare – Hitta utbildning på:

Samhällsvetenskapsprogrammet  Estetiska programmet

Hur blir man bloggare på gymnasiet?

Bloggare är ett väldigt nytt yrke och det finns inte en specifik utbildning för att arbeta med bloggar. Det finns idag bloggar inom alla möjliga olika områden och om du är intresserad av ett specifik område kan det vara bra att få mer kunskap om just det på gymnasieutbildning. Bloggare skriver inlägg, ofta redigerar bilder och använder reklam, därför kan Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning medier, info och kommunikation vara ett bra alternativ. Programmet ger dig kunskaper om inom journalistik, fotografi, medieproduktion och reklam. Estetiska programmet med inriktning estetik och media kan också vara bra för dig som vill bli bloggare.

Många skolor har även egna bloggar som studenterna kan arbeta med och på så sätt lära sig mer om hur texten ska struktureras, vilka bilder som ska vara med och vilka ämnen som kan tas upp. Om du vill ha mer kunskap inom kommunikation och medier är högskolestudier inom medie- och kommunikationsvetenskap eller koordinator inom sociala medier ett bra alternativ.

Vad gör en bloggare?

En bloggares huvudsakliga arbetsuppgift är att publicera innehåll på en blogg. Det kan handla om en personlig blogg men idag finns det även möjlighet att ansvara för ett företagsblogg. På en företagsblogg kan man ofta läsa om nyheter inom branschen, interna nyheter och kommande event. Vanligtvis jobbar man inte bara med företagets blogg utan ansvarar för företagets sociala medier och kommunikation, där arbetsuppgifterna variera mellan att skriva text till hemsidan, nyhetsbrev, informationsbrev och publicera innehåll på företagets sociala medier.

Framtidsutsikter för bloggare

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom kultur, media och design
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö