Så blir du fastighetsförvaltare på gymnasiet

Fastighetsförvaltare – Hitta utbildning på:

El och energi  VVS och fastighet  Ekonomi

Hur blir man fastighetsförvaltare på gymnasiet?

Passande program att läsa på gymnasiet för dig som vill bli fastighetsförvaltare kan vara VVS- och fastighetsprogrammet eller El- och energiprogrammet. För att utbilda dig till fastighetsförvaltare behöver du sedan läsa en utbildning inom Yrkeshögskolan eller på högskola/universitet.

Utbildningar på gymnasienivå för att jobba i fastighetsbranschen

VVS- och fastighetsprogrammet är ett yrkesprogram på gymnasiet. Efter examen från programmet har du fått de kunskaper som behövs för att arbeta inom sektorerna fastighet, kyl- och värmepump, VVS samt ventilation.

El- och energiprogrammet är också ett yrkesprogram inom gymnasieskolan. Efter examen från programmet är meningen att du ska ha de kunskaper som behövs för att arbeta med automatiserade produktionssystem, system för energi-, miljö- och vattenteknik eller dator- och kommunikationssystem, eller för att kunna arbeta som elektriker inom eldistribution eller installation.

Ekonomiprogrammet är ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Efter examen har du fått kunskaper inom ekonomi som kommer att hjälpa dig i ditt arbete som fastighetsförvaltare. Du har också behörighet till vidare studier på högskola eller universitet.

Utbildningar på yrkeshögskola för att jobba i fastighetsbranschen

På YH-myndigheten hittar du dels utbildningar inom yrkeshögskolan (yrkeshögskoleutbildningar och kvalificerade yrkesutbildningar) och dels kompletterande utbildningar.

Utbildningar på universitet/högskola för att jobba i fastighetsbranschen

Förkunskaper: 3-årig gymnasieutbildning med yrkesexamen eller med högskolebehörighet
Utbildning: 2,5 år, motsvarande 500 YH-poäng.
Förkunskaper: 3-årig gymnasieutbildning, med högskolebehörighet
Utbildning: Högskole-/Universitetsutbildning 180 högskolepoäng motsvarar kandidatexamen

Vad gör en fastighetsförvaltare?

Fastighetsförvaltaren har det affärsmässiga ansvaret för en eller flera fastigheter. I rollen ingår att utveckla, bevara och förädla fastigheterna samt säkerställa att kunderna är nöjda och att fastigheternas ekonomi utvecklas enligt mål och planer. Fastighetsförvaltaren har ett övergripande ansvar och leder och fördelar arbetet. I rollen kan personalansvar ingå.

Framtidsutsikter för yrken inom fastighetsbranschen

Fastighetsbranschen är i stort behov av utbildad personal då stora pensionsavgångar väntas de närmaste åren. Branschen behöver nya medarbetare inom alla områden. Totalt sett behövs det 10 000 – 12 000 nya medarbetare.

Källa: Arbetsförmedlingen; Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd

Lönestatistik för Fastighetsförvaltare

42 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017