Så blir du redovisningskonsult

Hur blir man redovisningskonsult? Vad har yrket för lön? Här kan du läsa mer och få reda på vilket gymnasieprogram du ska välja för att bli redovisningskonsult!

Skrivbord med laptop och dokument med grafer

Redovisningskonsult – hitta en utbildning på:

Teknikprogrammet

Så blir du redovisningskonsult på gymnasiet

För att bli en redovisningskonsult är det bra om du har läst exempelvis ekonomiprogrammet på gymnasiet. Där får du en grundläggande utbildning inom ekonomi och företagande. Efter gymnasiet kan du läsa vidare på högskola eller universitet och ta en kandidatexamen i ekonomi eller redovisning. Det finns också möjlighet att utbilda dig på yrkeshögskola där utbildningsformen är mer praktisk.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till redovisningskonsult på universitetsnivå.

Vad gör en redovisningskonsult?

Som redovisningskonsult arbetar du för en redovisningsfirma och hjälper företag att hantera och redovisa ekonomin i verksamheten. Om du vill arbeta med finansiell redovisning och rådgivning kan en karriär som redovisningskonsult vara ett bra alternativ. Som redovisningskonsult spelar du en viktig roll i att säkerställa att företag håller sig till lagar och regler.

Som redovisningskonsult kan du ha olika arbetsuppgifter beroende på vilket företag eller organisation du arbetar för. Några av de vanligaste uppgifterna för en redovisningskonsult är att hantera bokföring och löpande redovisning, upprätta årsredovisningar och andra finansiella rapporter, hjälpa företag att följa lagar och regler kring redovisning och skatter. Du ger även råd och rekommendationer om hur företag kan förbättra sin ekonomiska verksamhet och nå sina mål.

Framtidsutsikter

Enligt Arbetsförmedlingen ser framtidsutsikterna för en redovisningskonsult i Sverige positiva ut. Finansiell redovisning är en nödvändig del av all företagsverksamhet, och det finns behov av kompetenta redovisningskonsulter. Konkurrensen bedöms liten och för de med relevant utbildning eller erfarenhet finns stora möjligheter till jobb.

Källor: lernia.se, arbetsformedlingen.se, far.se, scb.se

Vad tjänar en redovisningskonsult?

39 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

Bra val av utbildning efter gymnasiet:

« Tillbaka till alla yrken inom Ekonomi
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida