Så blir du controller

Är du intresserad av ekonomi och analys? Då kan yrket controller vara något för dig! Vad är egentligen en controller och hur blir du det? Vi berättar mer om yrket som controller, dess lön och vad du ska plugga på gymnasiet för att bli det.

Controller - hitta din utbildning här

Ekonomiprogrammet

Hur blir man controller på gymnasiet?

För att arbeta som controller på ett företag efter gymnasiet så krävs det en utbildning inom ekonomi på högskola eller universitet, men du kan även få jobb som controller om du har fått ekonomiska kunskaper på annat sätt. På gymnasiet kan det vara bra att läsa på Ekonomiprogrammet om du ska bli controller.

För att studera ekonomi på högskola eller universitet behöver du ha godkänt i följande ämnen från gymnasiet:

• Grundläggande behörighet
  • Matematik 3b/3c
  • Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till controller på universitetsnivå!

Vad gör en controller?

Som controller arbetar du inom företag eller organisationer och ser till att analysera och stötta verksamheten, ekonomin och styrningen samt arbetar med att skapa strategier. Yrket kan delas in i två olika kategorier: Finansiell controller (accounting controller), som arbetar med den ekonomiska delen av företaget eller organisationen; och Verksamhetscontroller (business controller) som arbetar med organisationens struktur och strategi.

Som controller är det väldigt viktigt att ha en analytisk förmåga för att kunna analysera olika möjligheter och scenarion som kan påverka verksamheten på olika sätt. Det gäller även att ha många kontakter både innanför och utanför företaget för att få information om, och förstå, omvärlden.

Framtidsutsikter för controller

I dagsläget är det en liten konkurrens om jobben för yrkesrollen controller enligt Arbetsförmedlingen, vilket innebär att det finns goda möjligheter till jobb. Enligt deras arbetsmarknadsprognos som de utför inför framtiden så det fortfarande finnas möjligheter till jobb under de kommande fem till tio åren, men konkurrensen kommer att ha hårdnat något.

Källa: Arbetsförmedlingen, Studera.nu

Lönestatistik för Controller

48 600 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020