Filtrera efter
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-20 av 23 träffar
Annonser

Fler kategorier inom Musikgymnasium

Platser inom Stockholm

Reportage inom Musik

Lär dig mer om Estetiska programmet med inriktning Musik på Fryshusets gymnasium

Lär dig mer om Estetiska programmet med inriktning Rock/Soul på Fryshusets gymnasium

musik gymnasium stockholm

Närheten till den största musikscenen i Sverige

I Stockholm finns det flera olika gymnasieprogram för dig som är intresserad av musik. Oavsett om musiken är en hobby eller något som du vill jobba med i framtiden så finns det en utbildning för dig!

Stockholm är en kulturstad och musikscenen är väldigt levande i staden. Skolor har kontakt med olika delar av branschen vilket kan hjälpa dig att få in en fot i branschen redan under din gymnasietid. Stockholms kulturutbud är brett och inspirerande, både små och stora artister besöker staden.

Estetiska programmet, inriktning musik

Inriktningen musik är för dig som gillar att spela instrument, sjunga och producera musik. På utbildningen får du även lära dig musikhistoria och du får möjlighet att fördjupa dig inom den del av musiken som du tycker är intressant! Vissa skolor ha inträdesprov som du behöver klara för att komma in. Ifall en skola använder sig av inträdesprov sätt ditt provbetyg ihop med ditt meritvärde från 9:an.

Spetsutbildning musik

För dig som vill satsa på musiken är spetsutbildning ett bra val. Skolan har kontakt med musikhögskolor under din utbildning och du har möjlighet att läsa kurser på universitetsnivå bredvid dina gymnasiestudier. Spetsutbildningar är även riksrekryterande, vilket betyder att du kan söka utbildningen oavsett var i Sverige du bor.

musikutbildning stockholm

Särskild variant

Om du är intresserad av musik men även vill läsa ett teoretiskt program som naturvetenskapsprogrammet eller samhällsvetenskapsprogrammet kan du läsa särskild variant. Den särskilda varianten finns bra på högskoleförberedande program. För att komma in krävs att du gör ett antagningsprov. Provet kan innehålla rytm- och gehörstest samt framförande av valfritt sång- eller musikstycke. Intervjuer kan också förekomma.

Källa: Skolverket