Hur är det att läsa Animation på S:t Eriks gymnasium?

S:t Eriks gymnasium

Varför valde ni ert program/skolan? Varför passar programmet er?

Vi har alltid tyckt om det estetiska uttrycket och ville bygga vidare på de kunskaperna och då passade animation bäst för att där har man större frihet att uttrycka sig genom berättandet.

Berätta lite kort om er utbildning!

För varje uppgift jobbar vi praktisk och i grupp med olika kunskapskrav. Till varje praktiskt uppgift finns också teoretiska uppgifter kopplade, för att vi ska kunna reflektera över vårt arbete och vårt resultat och kunna utvecklas.

Hur är lärarna och lokalerna? Klassen?

Läraren i animation är grym, lugn, förstående, tydlig, enkelt att fråga, man känner sig trygg. Man har alltid roligt. Vi har lokaler och utrustning som anpassad till programmet men man skulle kunna sitta lite bekvämare.

Vilket är era drömjobb? Vilka karriärmöjligheter/studiemöjligheter finns efter studenten?

Drömjobbet är något inom animation eller något som har koppling till animation. Och för Polina är det att bli tatuerare. Utbildningen är högskoleförberedande så man kan välja om man vill plugga vidare, både inom Sverige eller i utlandet. En väldigt bra bas att stå på oavsett vad man sen kanske vill jobba med.

Tror ni att ni kommer att plugga vidare? I så fall vad och varför?

Ja det tror vi. Väldigt hög konkurrens att komma in på specialutbildningar inom animation men det är målet. Att ha sitt hobby som ett jobb vore drömmen. Och för Polina gäller det att vidareutbilda sig inom tatueraryrket. För att bli expert inom mitt yrkesval för att kunna garantera en säkerhet för kunden och för att du ska få rätt verktyg att bedriva egen verksamhet.

Vad är det roligaste ni har gjort under utbildningen? Vilket är ert bästa minne från tiden på gymnasiet?

Roligaste är det egna projektet som pågår just nu, som består av att vi ska i animation berätta en kort händelse, färdig med färg, tempo, rörelse, musik och ljud. Projektet är omfattande, utmanande och väldigt roligt.

Varför skulle ni rekommendera skolan och programmet till andra?

Om man är intresserad av animerade filmer och kanske vill jobba med det eller kanske bara ha det som hobby så får man lära sig massor och man får även andra kunskaper med i utbildningen som fotografering, jobba med kamera, ljussättning och ljud. Man får också välja en egen inriktning så man kan komplettera sina kunskaper. Om man ångrar sig efter sin utbildning så kan man alltid välja en annan inriktning och tiden är absolut inte bortkastad. Estetiska lärarna är väldigt trevliga och bra.

Läs mer om Estetiska programmet, Estetik & media: Profil Animation

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av S:t Eriks gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.