Filtrera efter
Juridik
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-20 av 35 träffar
Annonser

Fler kategorier inom Juridik

Platser inom Stockholm

Reportage inom Juridik

juridik gymnasiet stockholm

Juridik - för dig som är intresserad av samhället!

Är du intresserad av att jobba som advokat, jurist eller domare i framtiden? När du läser inriktningen juridik på gymnasiet får du förberedande kunskaper inför framtida studier inom juridik.

Juridik i Stockholm

I Stockholm finns det ett stort antal skolor där du kan plugga juridik. Många av skolorna har även riksintag, vilket betyder att du kan söka programmet oavsett var i Sverige du bor. När du går gymnasiet i Stockholm är du nära två av Sveriges stora universitet som erbjuder juristlinjen: Stockholms universitet och Uppsala universitet. Som huvudstad är även Stockholm ett starkt rättscentrum.

Vad får du lära dig?

Juridik finns som inriktning på Ekonomiprogrammet och under dina studier får du lära dig om det svenska rättssystemet, att identifiera, analysera och lösa juridiska problem samt juridiska begrepp och hur du använder dem. Målet med undervisningen är att du ska kunna förstå dagens samhällsliv och hur juridiken fungerar i det. Du får lära dig hur du använder det juridiska språket korrekt, vilket är ett bra för dig som vill fortsätta med studier inom juridik på universitet. Under utbildningen arbetar man praktiskt med att läsa fallbeskrivningar och gå på studiebesök i rättssalar där du får ta del av hur advokater, jurister och domare arbetar.