Klara Norra var Hugos förstahandsval

Hugo på KLARA Norra

– Vi har en väldigt bra stämning på skolan och lärarna finns till hands, dörren står alltid öppen. De vill att man ska komma till dem och prata om man funderar över något, vad som helst, säger Hugo Ageby som läser Naturvetenskapsprogrammet på KLARA Norra.

Mitt förstahandsval

– Jag sökte till KLARA Norra som mitt förstahandsval. Naturprogrammet var absolut mest intressant för mig, min morfar och morbror valde det och jag blev influerad av dem. Jag var på öppet hus och fick höra om Japan-projektet som vi har på skolan och tyckte att det lät superintressant. Projektet mynnar ut i en utbytesvecka i 2:an eller 3:an där japanska elever kommer till oss under en vecka under hösten och under våren åker vi till Japan, berättar Hugo.

– Innan jag gjorde mitt gymnasieval var jag även på elev för en dag och jag tyckte att eleverna var väldigt härliga. De var öppna och engagerade på ett sätt som stack ut jämfört med vad jag upplevt på andra skolor, förklarar han.

Det bästa med Naturprogrammet

– Jag tycker att det bästa är att vi får testa på olika praktiska moment. I exempelvis biologin har vi varit på Vetenskapens hus och träffat professorer, kemister och biologer. Det har varit väldigt intressant och vi lärde oss exempelvis att färga en kapsylöppnare genom att använda oss av jodisering. Vi använde oss utav natriumklorid för att öppna upp porerna i kapsylöppnarna för att senare kunna färga dem. Det experimentet har hjälpt hela klassen att få förståelse för jodisering, konstaterar Hugo.

Stöttning och utveckling

– Vi pratar ofta i skolan, när det kommer till naturvetenskap, om att man ska lära sig av sina misslyckanden, att man ska ta vara på sina misslyckanden och utvecklas genom dem och bli bättre och bättre. Det är något jag verkligen har lärt mig här och som jag bär med mig. Det har hjälpt mig att bli bättre på saker, säger Hugo och fortsätter:

– Vi får lära oss mycket om studieteknik och har mentorstid en gång i veckan. Då får vi egentid med lärarna och kan få svar på frågor och hjälp med uppgifter eller kommande prov.

Efter gymnasiet

– Jag vill plugga vidare till marinbiolog, jag har alltid haft ett stort intresse av det marina då jag under min uppväxt har spenderat mycket tid i skärgården hos mina morföräldrar och fått lära mig om djurlivet. Min biologilärare är biolog och har verkligen inspirerat mig och fått mig ännu mer intresserad av att bli marinbiolog, berättar Hugo.

Att gå på KLARA Norra

– Vi har en väldigt bra stämning på skolan och lärarna finns till hands, dörren står alltid öppen. De vill att man ska komma till dem och prata om man funderar över något, vad som helst. KLARA Norra är en mångkulturell skola vilket jag gillar, själv har jag bott på Ekerö hela mitt liv och jag tycker det är kul att träffa kompisar från andra ställen. Alla känner alla här och att skolan är liten gör att gemenskapen blir bättre. Vi har en gyllene regel som är att om man ser någon sitta ensam så sitter man med den personen, berättar Hugo.

Viktigt för mig

– För att jag ska bli engagerad i skolan behöver jag andra engagerade elever runt mig, om de är engagerade blir jag bli positivt influerad av dom och blir motiverad i mitt skolarbete. Det gillar jag med KLARA Norra. Det är viktigt för mig att gå med elever som bryr sig om skolan. Jag har valt en bra skola och är väldigt nöjd med mitt val, avslutar Hugo.

Läs mer om Naturvetenskapsprogrammet, Naturvetenskap

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Klara Teoretiska Gymnasium Stockholm Norra.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.