Gymnasieutbildning mot Brandman

Brandman efter gymnasiet - rädda liv och släck bränder. Känner du att du är modig, sätter andras säkerhet före andra och vill hjälpa till i samhället? Som brandman är din främsta uppgift att rädda människor och egendom från skada på olika sätt. Kom ihåg att yrket kräver god kondition och styrka!
Filtrera efter
Inriktning
Plats
Undervisningsform
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-20 av 24 träffar
Annonser

Populära inriktningar

Populära platser

Reportage inom

Gymnasieutbildning mot Brandman

Utbilda dig till brandman

Flera gymnasieskolor erbjuder utbildningar inom skydd, omsorg & säkerhet som kan vara en bra start för dig som vill jobba inom räddningstjänst, som exempelvis brandman. Dessa utbildningar passar dig som tycker om att arbeta med människor. Du kan läsa säkerhetsrelaterade utbildningar inom bland annat Vård- och omsorgsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet. Oftast ingår praktik på en arbetsplats för att du ska få verklighetsförankring i din utbildning och få prova på hur det är att komma ut i arbetslivet.

Under din gymnasieutbildning får du träna på att fatta rätt beslut vid ingripande i vård-, räddnings- och behandlingssituationer. Efter många av dessa utbildningar kan du börja jobba direkt inom räddningssektorn, men för att bli brandman krävs att du läser vidare på högre nivå.

Hitta förberedande gymnasieutbildningar i listan ovanför.

För att utbilda dig till brandman efter gymnasiet söker du till utbildningen Skydd mot olyckor (SMO) hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Det är en tvåårig utbildning som främst kan leda till yrken inom kommunalt säkerhets- och räddningsarbete.

Är brandman ett yrke för dig?

Som brandman bör du ha styrka och kondition för att klara av det ibland tunga arbetet, men det krävs också att du har sociala förmågor och kan fatta snabba och analytiska beslut. I utbildningen ingår bland annat att du ska klara ett så kallat rullbandstest. Det innebär att du går på ett rullband i åtta graders motlut i 4,5 km/h under sex minuter, klädd i full larmutrustning som väger cirka 24 kg.

I arbetet som brandman möter du många människor och du bör därför vara öppen och ha lätt för att kommunicera. Du bör också ha förmåga att samarbeta och vara stresstålig. Som i alla samhällsstöttande yrkesgrupper finns en strävan efter att ha en arbetsstyrka som representerar mångfalden. Det krävs personer med olika kvaliteter och bakgrund som förstår och kan möta särskilda behov hos allmänheten. Det finns därför ett behov och en vilja att få in exempelvis fler kvinnor och personer med invandrarbakgrund i brandmansyrket.

Vid en räddningsinsats kan du behöva arbeta på höga höjder och i trånga utrymmen. Som brandman bör du därför inte vara höjdrädd eller lida av klaustrofobi.

Att arbeta som brandman

Att åka på utryckningar och bränder är oftast det man först tänker på när man pratar om brandmän. Men egentligen är det bara ungefär fem procent av en brandmans arbetstid som består av utryckningar. Förutom vid bränder rycker räddningstjänsten även ut vid exempelvis trafikolyckor, djurlivräddning, olyckor med farligt gods, och oljeutsläpp. Du kan numera också få hjärt- och lungräddning i de fall då du hinner före ambulansen.

Resten av tiden hjälper brandmän och räddningstjänst till med allt ifrån informera och besöka skolor till övningar och materielvård. Ibland gör man också brandskyddskampanjer och håller i utbildningar – allt för att förebygga bränder och olyckor. Du tränar också för att bibehålla en bra kondition och styrka.