Rasmus om VVS och Fastighet

Praktiska gymnasiet Malmö City

Rasmus om VVS och Fastighet

Rasmus Andersson VVS och fastighetsprogrammet med inriktning på VVS. Med en liten klass blir man nära kompis med alla och det roligaste med gymnasietiden har varit lektioner och häng i verkstaden tycker Rasmus.

Varför valde du VVS och fastighetsprogrammet?

När jag fick i nian kände jag mig rätt trött på plugget, jag ville ha mer praktiskt arbete. Då rekommenderade min pappa VVS och fastighet och det visade sig att det passade mig väldigt bra. Innan jag började här hade jag provat på lite praktiskt arbete inom branschen men jag hade aldrig arbetat med VVS innan. Det här med att åka runt till olika kunder på uppdrag och arbeta med service var lockande och därför sökte jag hit. Jag är jättenöjd med mitt val och det passar mig mycket bra.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Malmö City?

Det är väldigt bra här och det har aldrig varit några problem med något. Vi har bra lärare som låter oss få arbeta mycket ute vilket jag och mina klasskompisar brukar göra. Lärarna är väldigt hjälpsamma och stöttande. På skolan har vi en fullt utrustad verkstad där vi jobbar och det fungerar hur bra som helst. Vi är en rätt liten klass på 11-10 killar. Klassen delas även för inriktning vilken inriktning man valt; fastighet eller VVS. Eftersom vi är så få i klassen blir man väldigt bra kompis med alla och det är kul!

Hur är det att vara på praktik?

Det är kul och skönt att vara ute på en arbetsplats, det blir något helt nytt än att sitta på skolan och plugga. Det enda jobbiga är väl att det blir väldig tidiga morgnar. Jag har varit på samma praktikplats under alla tre åren och just nu håller vi på att få till en anställning för mig så jag kan börja jobba på heltid.

Vad har du fått göra på din praktikplats?

Jag får göra allt som en vanlig montör får göra, i början gjorde jag mer enklare saker eftersom man behöver mycket stöttning och handledning. Men ansvarstagandet går upp hela tiden, sedan måste man ha licenser för att få göra vissa saker och det hjälper både skolan och praktikplatsen till med. Det dagliga arbetet kretsar mycket kring att byta och bocka rör, jag får testa på allt som händer i VVS-yrket.

Vad vill du göra efter studenten?

Planen är att börja jobba där jag praktiserat under gymnasietiden eller att de eventuellt hjälper mig få jobb på någon annan firma. Just nu håller jag igång med att jobba lite vid sidan av tills det löser sig. Målet och drömmen att få anställning som VVS montör.

Tror du att du kommer plugga vidare?

Jag kanske kommer plugga vidare, jag har läst högskoleförberedande i alla fall. Jag har haft tankar på att bli polis, men det kommer jag nog söka lite senare och fokusera på att jobba ett tag nu.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Det roligaste har nog varit att vara i verkstaden och jobba med grabbarna i klassen. Man får nästan känslan från träslöjden från när man fick i grundskolan, man är med sina polare har väldigt roligt samtidigt som vi jobbar och lär oss.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Häng med från början, om man inte gör det blir det svårt och man kommer efter. Jag missade nån vecka i början och vi börjar lära oss alla grunder redan från start för att kunna komma vidare. Det är viktigt att vara med, det kan bli väldigt krångligt senare om man missar sånt som är viktigt. Så är det med nog med alla praktiska linjer.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Malmö City?

Om man känner att man vill lägga majoriteten av sitt fokus på praktiska saker och lite mindre på plugg så är det här helt rätt skola att välja!

Läs mer om VVS- och fastighetsprogrammet, VVS

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Malmö City.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.