Ronja om Fordon och transport

Praktiska gymnasiet Halmstad

Ronja om Fordon och transport

Ronja går Fordon- och transportprogrammet på Praktiska Gymnasiet Halmstad. Hon går inriktningen Personbil men läser extra kurser digitalt mot lastbil då hennes dröm är att bli lastbilschaufför.

Varför valde du att läsa Fordon- och transportprogrammet?

Jag är uppväxt med bilar och jag tycker det är kul. Det har alltid varit varit bilar, hem och äta och sen bilar igen. Det är kul att jag nu kan göra grejer själv på min egen bil. Jag valde Praktiska Halmstad för att det är mycket praktik och inte bara skola, det var det jag var ute efter. Sen är det en liten skola och jag har aldrig gillat stora folksamlingar så det var perfekt.

Berätta vad du får lära dig på inriktningen Personbil.

Jag får lära mig allt möjligt! Bland annat hur motorn funkar och är uppbyggd, vad växellådan gör och vad den har för delar, hur man vårdar bilen och så lär vi oss om lack och annat grundläggande. Man blir mer självsäker efter en uppgift när man fått göra det praktiskt. Vi lär oss också om säkerhet för dig själv och alla omkring dig. Nu i tvåan har vi även påbörjat lite om el och elbilar.

Hur trivs du på Praktiska Gymnasiet Halmstad?

Min klass är den bästa jag haft under hela min skolgång, det gör mycket att vi har samma intresse allihopa. Lärarna är bra, dom lyssnar på en och försöker planera uppgifterna efter oss elever. Dom är förstående om man tycker att saker är jobbiga, då fixar dom något sätt att lösa det på. Lokalerna har blivit så mycket bättre sen vi bytte, kan inte tänka mig en bättre lokal än den vi har nu.

Vilket är ditt drömjobb?

Jag vill bli lastbilschaufför, det hade varit så kul! Tänk att få köra livsfarliga vätskor och få lite spänning i vardagen. Eller kanske jobba som jour mekaniker ex. lastbilsmekaniker och bilmekaniker, men jag vill definitivt ha ett jobb på vägen. Jag läser extra kurser digitalt så att jag ska få behörighet för lastbil.

Tror du att du kommer plugga vidare?

Det tror jag inte, jag är ingen skol människa, men om jag gör det ska det verkligen var helt annan bana.

Vad är det bästa med att vara ute på praktik (APL)?

Att du får göra så mycket, det är lite som frihet under ansvar. Det är också skönt att komma ifrån skolmiljön och få in foten i verkligheten så att folk vet att man existerar. Jag har varit på två praktikplatser och det roligaste är att träffa kunder och prata med dom som äger fordonen som jag tar hand om.

Vad får du göra på din praktikplats (APL-plats)?

Jag gör servicar där jag byter vätskor, filter och smörjer allt, jag får byta delar på bilar och jag hjälper till på lagret med att hämta och lämna delar. Jag har även kontrollerat färdskrivare för årskontroll så det inte blivit något fusk med dom.

Skulle du rekommendera Praktiska Gymnasiet Halmstad till andra?

Ja det skulle jag. Det är en liten skola, inte så supermycket folk och lärarna har mer koll på allt.

Ronjas tips till de som ska söka till gymnasiet nu.

Skit i vad alla kompisar väljer. Jag var den enda av mina vänner som valde fordon.

Välj något du tycker är kul. Om du tycker att utbildningen är rolig kommer du gå till skolan och lära dig. Bry dig inte om vad föräldrarna tycker.

Läs mer om Fordons- och transportprogrammet, Personbil

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Halmstad.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.