Emmy berättar varför hon valde ett praktiskt program

”Slösa inte din merit!”

Emmy Jacobsson

Ålder: 19

Program: El och energi, inriktning el.

Ystad Gymnasium och El- och energiprogrammet var ett självklart val för Emmy efter en liten tids funderingar. Hon fick höra ett par gånger att hennes merit skulle räcka till ett program med högre antagningspoäng, men vad skulle hon tjäna på det? Emmy slösade inte sin merit. Hon använde den till exakt det hon ville helst av allt.

Kändes det som att du gick mot strömmen när du valde?

Egentligen inte just då. Jag följde ganska exakt vad jag var intresserad av. Men efteråt, när jag hade börjat på skolan så fick jag ett lite annat bemötande än mina klasskompisar som var killar. Jag tror lärare och personal ville få mig känna mig extra välkommen eftersom jag var ensam tjej, men jag var ju där av samma anledning som alla mina andra klasskompisar. Jag var bara intresserad av el!

Har det påverkat dig att ta ett val som gick lite mot andras förväntningar?

Jo, men lite. Jag vågar nog mer nu. Jag valde själv och det gick ju jättebra. Jag tror det är så med mycket, att vill man bara, då löser sig allt.

Hur tänkte du inför ditt gymnasieval?

Jag ville gå något praktiskt, så jag började leta alternativ i den änden. På högstadiet hade jag alltid tyckt om teknik och ellära, när jag kom på det var valet inte alls svårt.

Vad var det bästa med ditt program?

Absolut lärarna och kompisarna! Jag var aldrig rädd för att hamna som enda tjejen bland killar. Vi har ju alla samma intressen och ingen är bättre än någon annan. Killarna blir dina kompisar – även om du skulle vara en tjej som aldrig haft killkompisar förut. Själva programmet har varit en säker väg för mig. Jag har redan fått jobb och jag kan enkelt studera vidare nu efter studenten.

Funderar du på att studera vidare?

Först ska jag jobba i tre år för att bli helt färdig elektriker. Sen vill jag nog ta någon påbyggande utbildning för att få fler behörigheter att utföra andra arbeten och ta större ansvar.

Har du något knep för hur man ska tänka om man vill välja mot vad andra säger?

Tänk så här ”vad spelar det här valet för roll om 20 år?”. Du kommer göra fler val i ditt liv, det här är inte det enda valet och mycket kommer att hända, även om det känns oändligt långt bort nu. Gör exakt det du känner är bäst för dig själv. Och om det inte skulle bli perfekt direkt, nej, men då har du lärt känna dig själv lite bättre och har tagit dig ett steg längre fram.

Läs mer om Ystad Gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Ystad Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.