Behörighet till högre studier efter gymnasiet utomlands

Här finns information för dig som gått gymnasiet utomlands och som funderar på att läsa vidare på svensk högskola eller universitet.

Två personer som studerar en bok

Behörighet med utländsk gymnasieutbildning

För dig som läst en utländsk gymnasieutbildning och vill studera vidare i Sverige krävs en bedömning av dina utländska gymnasiebetyg. Bedömningen görs av Universitets- och högskolerådet och är kostnadsfri. Via Universitets- och högskolerådets bedömningstjänst kan du se om din utbildning ger grundläggande behörighet till högskolestudier.

Alla utbildningar finns inte med i denna tjänsten och därför har du även möjlighet att ansöka om ett utlåtande där din utländska utbildning bedöms. Du får därefter en skriftlig bedömning och information om vad din utbildning motsvarar i Sverige.

I bedömningen kan du läsa om din utbildning ger grundläggande behörighet för högskolestudier. Skulle det vara så att din utbildning ger särskild behörighet inom vissa ämnen står det i bedömningen. Information om hur du går till väga för att ansöka om ett utlåtande kan du hitta på UHR:s hemsida.

Om du planerar att anmäla dig till en utbildning vid universitet/högskola måste du inte ha en förhandsbedömning för att kunna ansöka. Om du inte fått en bedömning kommer den att genomföras i samband med att du anmäler dig till universitetsstudier via antagning.se.

Här kan du studera på gymnasium utomlands

Tisus - Test i svenska för universitets- och högskolestudier

Om du har en utländsk gymnasieutbildning och planerar att söka till universitet/högskola i Sverige men saknar betyg i svenska kan du göra ett prov. Tisus som provet heter är ett behörighetsgivande prov i svenska språket och för att klara provet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket.

Provet består av tre delar:

1. Läsförståelse
  2. Skriftlig färdighet
  3. Muntlig färdighet

Provorter och kostnad

I Sverige kan du skriva Tisus-provet på Göteborgs universitet, Linköpings universitet, Lunds universitet, Malmö högskola, Stockholms universitet, Umeå universitetet eller Uppsala universitet. TISUS- testet arrangeras vår och höst varje år och kostar 2070 kronor. För att anmäla dig till testet kontaktar du den högskola eller det universitet du vill göra testet på.

Kommunikationsteamet

gymnasium.se (Visa mer)
Den här artikeln är skriven av kommunikationsteamet på gymnasium.se. Vi vill skapa lärorikt, intressant och inspirerande innehåll som kan hjälpa dig att göra rätt gymnasieval. Vi tar bland annat fram information om allt från program och unika profiler till pluggtips och spännande reportage. Vi som ingår i kommunikationsteamet har tillsammans en lång och bred erfarenhet inom kommunikation. Här jobbar bland annat journalister, digitala strateger, grafiker och retoriker som alla delar samma vision – att hjälpa dig med ditt gymnasieval! (Mindre)

Om