Studera ett gymnasieår i Spanien

Talar du spanska och vill förbättra dina språkkunskaper ytterligare? Då finns möjligheten för dig att studera ett av dina gymnasieår i Spanien!

Kille och tjej håller i en spansk flagga

Om du går i årskurs ett eller två på gymnasiet har du möjlighet att studera i Spanien under ett år. Under ditt utbytesår i Spanien kommer du kunna förbättra din spanska, få en ökad förståelse för den spanska kulturen och framförallt lära känna en massa nya vänner i landet. Under din tid i Spanien bor du hos en spansk värdfamilj. Som gymnasieelev placeras du oftast i någon av Spaniens mindre eller medelstora städer. De skolor du kan placeras på ligger utspridda över hela landet.

Studera ett år på gymnasiet i Frankrike

Hur söker jag till ett gymnasieår i Spanien?

Du som ansöker behöver ha läst spanska som lägst steg 3 och  för att få fullt bidrag från CSN måste du också vara svensk medborgare. Du söker till ett gymnasieår i Spanien genom Utbildnings- och högskolerådet. Där fyller du i ett ansökningsformulär, skickar in ett brev om dig själv på spanska som får vara max två A4-sidor och bifogar ett nytaget porträttfoto. Därefter kommer du att bli kontaktad av UHR om att komplettera din ansökan med omdömen från din språklärare och mentor från din skola. Din ansökan bedöms också utifrån referenser och en intervju. Ansökningsperioden för ettårsprogrammet i Spanien startar i början av oktober och avslutas i mitten av november. Ansökan gäller för läsåret därpå.

Hur bekostar jag mitt gymnasieår i Spanien?

Under ditt gymnasieår i Spanien har du möjlighet att ansöka om studiemedel och inackorderingstillägg från CSN. Hur mycket pengar du får i studiehjälp beror på läsårets längd. Bidraget kan hjälpa till att täcka en del av de kostnader du har för till exempel boende och skolmat. Du behöver inte betala någon skolavgift under ditt år i Spanien. Däremot betalar du för själva resan, försäkringar och fickpengar.

Studera ett år på gymnasiet i Tyskland

När du blivit antagen till programmet i Spanien placeras du på en gymnasieutbildning som motsvarar den gymnasieutbildning du har gått hemma i Sverige. Efter att ha gjort dig lite hemmastadd i den nya miljön kommer du att delta i gymnasieundervisningen på samma sätt som andra spanska elever gör. Du deltar med dem i de prov och uppgifter som ges och får också samma betygssättning som dem.

Källa: UHR

Kommunikationsteamet

gymnasium.se (Visa mer)
Den här artikeln är skriven av kommunikationsteamet på gymnasium.se. Vi vill skapa lärorikt, intressant och inspirerande innehåll som kan hjälpa dig att göra rätt gymnasieval. Vi tar bland annat fram information om allt från program och unika profiler till pluggtips och spännande reportage. Vi som ingår i kommunikationsteamet har tillsammans en lång och bred erfarenhet inom kommunikation. Här jobbar bland annat journalister, digitala strateger, grafiker och retoriker som alla delar samma vision – att hjälpa dig med ditt gymnasieval! (Mindre)