Svensk utlandsskola

Här kan du läsa mer om svenska utlandsskolor och hur det fungerar med svensk gymnasieundervisning utomlands.

Stadsvy över Fuengirola, Spanien

Den första svenska utlandsskolan startades av svenska kyrkan i Paris redan år 1878 och därefter startades en svensk skola i Berlin. Allteftersom man insåg hur viktig skolan var för att hålla det svenska språket och den svenska kulturen vid liv startades allt fler svenska skolor runt om i världen. Svenska utlandsskolor startas oftast av en lokal svensk skolförening, ett svenskt företag eller en missionsorganisation.

Sök svenska gymnasium utomlands

Svenska gymnasieskolor utomlands

Det finns ett antal svenska utlandsskolor – skolor som ger undervisning utomlands som motsvarar det svenska gymnasiet. De gymnasieskolor som får statsbidrag från Sverige måste anpassa gymnasieundervisningen så långt som möjligt efter svenska riktlinjer och styrdokument. Betyg sätts enligt svensk lagstiftning och skolorna granskas Skolinspektion precis som vanliga gymnasieskolor i Sverige.

Det kan också finnas andra skolor som erbjuder svensk undervisning men som inte står under svensk statlig tillsyn. Du kan få mer information genom att vända dig till svenska ambassader eller konsultat i landet du befinner dig i.

Här finns utlandsskolor som erbjuder svensk gymnasieutbildning

Skolor utomlands med svensk sektion

En annan form av svensk utbildning utomlands är internationella skolor med en svensk sektion. Det betyder att du kan få undervisning i svenska och om Sverige. På en internationell skola med en svensk sektion följer man skolans styrdokument och betygssättning. Du behöver kontakta skolan för att få information om hur det fungerar just där. Internationella skolor med svenska sektioner finns i:

• Frankrike, Paris – Lycee International St-Germain-en-Laye
  • Polen, Warsawa – American School of Warsaw
  • Ungern, Papa – QSI International School of Pápa
  • Vietnam, Hanoi – United Nations International School of Hanoi
  • Förenade Arabemiraten, Dubai – Dubai International Academy

Gymnasiet på distans för dig som bor utomlands

Ett annat alternativ om du bor eller befinner dig utomlands är att studera på gymnasiet på distans. Det är Hermods Distansgymnasium som driver distansundervisning på gymnasienivå på uppdrag av Skolverket. Gymnasiestudier på distans riktar sig till dig bor utomlands på grund av att minst en förälder jobbar i utlandet. Då kan du välja mellan de här programmen:

• Naturvetenskapliga programmet
  • Samhällsvetenskapsprogrammet
  • Ekonomiprogrammet
  • Teknikprogrammet
  • Humanistiska programmet

Om du bor i Sverige eller åker utomlands under en kortare period kan du ansöka till Korrespondensgymnasiet, som också har distansundervisning på gymnasienivå. Men då måste du vara folkbokförd i Sverige.

Ansökan

Vill du söka till en svensk utlandsskola ska du höra av dig till den skola du vill gå i för att ansöka om en plats där. Det är främst skolan du söker till som väljer om du ska få gå där eller inte.

Kostnader och avgifter

Om du flyttar utomlands ansvarar inte längre din hemkommun för att betala skolgången. Därför behöver man betala en avgift för att studera vid svensk utlandsskola eller distansinstitut. Avgifterna kan skilja sig åt mellan olika skolor, kontakta skolan du är intresserad av för att få veta mer om kostnader för att studera där.

Källa: Skolverket

Tillbaka till utlandsstudier

Annonser

Du kanske också är intresserad av: